Millainen on palvelumuotoilijan päivä?

Monesti saan kyselyjä siitä, mitä oikeasti teen työkseni. Tässä kylmää dataa vastapainoksi fraasille ”käyttäjäystävällisiä palveluita”.

6.45

Herätyskello soittaa ensimmäisen kerran. Tästä alkaa torkutus, jonka välissä huutelen lapsia hereille. Ovat perineet unenlahjat äidiltä.

7.15

Ollaan kaikki ylhäällä: aamuruletissa pyörivät aamupala, hukassa olevat vaatteet sekä päivän tärkeät asiat. Vilkaisen puhelimesta päivän palaverit todetakseni, että ensimmäinen pitää hoitaa puhelimessa matkalla toimistolle.

7.45

Vien lapsen päiväkotiin matkalla toimistolle. Päiväkodin pihalla liityn sisäiseen palaveriin puhelimella. Tähän on onneksi hyvä softa olemassa ja näen puhelimesta myös jaettavat materiaalit. Kävimme läpi tarjousmateriaalit myyntikonsultin ja sovelluskehittäjän kanssa. Kerroin näkemykseni siitä, miten projektin suunnitteluosuus kannattaa toteuttaa.

9.00

Toimistolla on tarjolla aamupalaa. Meillä on kiertävät vuorot asian järjestämiseksi. Hauska nähdä, miten erilaisia ja samanlaisia tottumuksia eri ihmisillä on.

10.15

Meillä on lyhyt sisäinen palaveri (daily) yli vuoden pituisesta projektista, jossa vastaan sovelluskehitykseltä tuleviin kysymyksiin ja kerron näkemykseni muutamaan toiminnallisuuteen. Priorisoimme töiden tärkeyttä julkaisun kannalta sekä keskustelemme tulevasta loppukäyttäjätestauksesta.

11.00

Siirrymme koko Turun toimiston porukan kanssa lounaalle.

12.00

Meillä on palaveri omien prosessien kehittämisestä. Katsomme, missä vaiheessa materiaalit ovat ja sovimme niiden jatkotyöstämisestä.

13.00

Iltapäivän työstän seuraavan päivän workshoppia ja sen materiaaleja ennakkotehtävien perusteella. Huomenna on tarkoitus saada asiakkaan sisäiset prosessit mallinnettua, jotta sieltä voidaan tunnistaa toiminnallisuuksiin vaikuttavat kohdat. Tilaan myös junaliput, sillä usein työpajojen perässä tulee matkustettua Helsinkiin.

15.30

Lähden hakemaan lasta päivähoidosta ja käyn ostamassa matkalla vielä muutaman työpajassa tarvittavan tarra-arkin. Tein vähän lyhyemmän päivän, sillä tiedän jo kokemuksesta, että huominen reissupäivä tulee olemaan pidempi.

17.30

Päivällisen jälkeen suuntaan lasten kanssa suunnistustreeneihin metsän keskelle. Siellä jos jossain päivän kiireet unohtuvat.

21.00

Olin unohtanut tulostaa canvas-pohjat mukaan työpajaan ja laitan ne tulostumaan etänä toimistolle, jotta voin ne aamulla näppärästi napata ennen junaan hyppäämistä sieltä.

Haluatko tietää lisää arjesta meillä?

Kysy Ambientialaiselta!

Oletko kiinnostunut tietämään, miten palvelumuotoilun avulla voisi boostata yrityksesi liikevaihtoa? Kerro ajatuksesi, olemme sinuun yhteydessä.

Lisätietoja

Image

P-J Hyytiäinen

P-J on verkkoliiketoiminnan ja palvelumuotoilun monitaituri. Hän on auttanut 20 vuoden ajalla useita suomalaisia ja kansainvälisiä yrityksiä kasvamaan ja kehittymään muokaten yritysten palveluita ja toimintaa vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Tällä hetkellä häntä kiinnostavia ilmiöitä ovat mm. katoava empatia ja motivoiva ympäristö.

Heidi katsoo maailmaa asiakkaan näkökulmasta ja on kiinnostunut erityisesti liiketoiminnan kestävästä kehittämisestä. Vapaa-ajalla hänet löytää rantoja samoamasta, joogasalilta tai ajankohtaisista tech-tapahtumista.

Julkaistu 17.5.2018