Atlassian-tuoteperheen haltuunotto ja oikeiden ratkaisujen valitseminen juuri oman yrityksen tarpeeseen saattaa tuntua hankalalta, kaoottiselta tai jopa mahdottomalta. Ensin tekee mieli syyttää Atlassiania, että pakkoko tästä on ollut tehdä näin sekava kokonaisuus. Mutta syy erilaisten lisenssivaihtoehtojen runsauteen on varsin selkeä ja perusteltu.

Atlassianin ohjelmistoilla ja ratkaisuilla voi hallita, hoitaa ja kehittää melkein mitä vain. Halusitpa rakentaa intranetin tai extranetin, johtaa projektinhallintaa tai it-hallintaa, toteuttaa tikettijärjestelmän, laiterekisterin tai tukea asiakaspalvelua, Atlassianin tuotteilla se onnistuu.

Jo pelkästään päätuotteita on useita, kuten Jira Software, Jira Service Desk, Confluence ja Bitbucket. Näiden lisäksi on tuhansia lisäosia, jotka täydentävät ja lisäävät Atlassian-tuotteiden rajattomia mahdollisuuksia.

Joustavuuden ja monipuolisuuden kääntöpuolena on kuitenkin välillä sekava lisenssiviidakko. Lisenssi maksetaan vuodeksi eteenpäin, joten hukkainvestoinnin välttämiseksi se olisi hyvä saada kerralla oikein.

Atlassian Cloud vai Data Center, käyttäjiä 10 vai 100?

Lisenssivaihtoehtoja riittää. Ensinnäkin tarvittava lisenssi riippuu käyttötarkoituksesta ja käyttäjämäärästä, joka on porrastettu. Käyttäjämäärää arvioitaessa kannattaa huomioida, että määrää pystyy kasvattamaan suhteellisen helposti lisenssin voimassaolon aikana, mutta laskemaan hieman hankalammin.

Toisekseen lisenssivaihtoehdoissa täytyy ottaa huomioon, käytetäänkö alustana Atlassian Cloud- vai Data Center -versiota. Pilvipalvelussa lisenssihintaan sisältyy Atlassianin ylläpitämä palvelintila ja päivitykset hoituvat automaattisesti. Pilvipalvelu on yleensä hyvä ratkaisu, jos käyttäjiä on alle 250.

Data Center tuo Cloudiin verrattuna enemmän kustomoitavuutta. Data Center on asennettavissa palvelimelle, konesaliin tai valittuun pilvipalveluun. Data Center vaihtoehtoa voi ylläpitää itse tai ulkoistaa ylläpidon yhteistyökumppanille. Data Centerin etuna on toimintavarmuus ja se, että yritys voi hallinnoida omaa dataansa. Data Center on usein oikea ratkaisu yrityksille, joissa on yli 200 käyttäjää.

Lisäksi pari lisäosaa

Atlassianin ohjelmistoja voi toki käyttää ilman lisäosiakin, mutta useimmiten vasta lisäosien kanssa ohjelmistosta saa täyden hyödyn irti. Lisäosien avulla hoidetaan niin ulkoasu- ja käytettävyysasioita kuin lisäominaisuuksia ja toiminnallisuuksiakin.

Kaikkia lisäosia ei ole saatavilla ohjelmiston Cloud-versioon, mutta kehitystyöt on käynnissä ja uusia lisäosia julkaistaan kuukausittain. Tämä kannattaa kuitenkin huomioida, kun alustavaihtoehtoa mietitään.

Suosittelemmekin aina hyödyntämään ilmaiset testijaksot, ennen ostopäätöksen tekemistä. Vasta käyttö osoittaa, palveleeko lisäosa tarkoitustaan vai ei.

Ambientia auttaa lisensseissä ja lisäosissa

Jos kaikki tämä tuntuu hengästyttävältä, niin ei hätää. Vaihtoehtoja on toki paljon ja siitä syntyy helposti lamaannuttava päättämättömyys. Tosiasiassa jokaiseen tarpeeseen löytyy kyllä oikeat järjestelmät, lisäosat ja lisenssit, joilla asiat saa hoitumaan laadukkaasti.

Me autamme organisaatioita valitsemaan, ylläpitämään, uusimaan ja päivittämään Atlassian-ohjelmistojen lisenssejä. Meillä on miltei 20 sertifioitua asiantuntijaa sekä satojen henkilötyövuosien verran kokemusta ja tietämystä erilaisista ratkaisumalleista. Kurkistamalla referenssejämme näet kokonaisuuksia, joita olemme muille toteuttaneet. Näytämme mielellämme myös demoja, joko paikan päällä tai etätapaamisella.

Siinä säästää melkoisen määrän aikaa, vaivaa ja usein rahaakin, kun ottaa matkaoppaaksi jonkun, jolla on sekä kartta että viidakkoveitsi mukanaan.

Parhaat Atlassian lisäosat

Haluatko selkeyttä lisenssiviidakkoosi? Jätä yhteystietosi, niin me autamme:

ambientia

Blogi