Tekoälystä on tullut muotisana, jota viljellään paljon, vaikkei edes tiedettäisi, mistä puhutaan.

Siksi tekoälyyn liittyy monenlaista virheellisiä luuloja, spekulointeja ja turhia pelkoja. Tässä siis 5 myyttiä tekoälystä selityksineen, ole hyvä!

5 myyttiä tekoälystä | kuvassa kultainen robottikallo

Myytti 1:
Tekoäly (AI) ratkaisee kaikki ongelmat

On aivan totta, että tekoälyn avulla pystytään ratkaisemaan sekä tuomaan apua hyvin monenlaisiin ja moni alaisiin ongelmiin. Tekoäly on loistava ongelmanratkaisun työkalu. Kuitenkin, aivan kuten kaikkia työkaluja, tekoälyä on osattava käyttää.

Tekoäly ratkoo pääasiassa sellaisia tarkoin määriteltyjä ongelmia, joiden ratkomiseen se on koulutettu ja joiden käsittelyyn sillä on riittävästi relevanttia ja oikeanlaista dataa.

Yleensä juuri data on yritysten isoin haaste ongelman ja sen ratkaisun välissä.

Dataa puuttuu, sen kerääminen on vaikeaa, sitä on liikaa tai se on vääränlaista algoritmien käsiteltäväksi.

Myytti 2:
Tekoäly (AI) vie kaikki työpaikat

Tekoäly aivan varmasti vaikuttaa siihen, miten ja millaista työtä työpaikoilla tulevaisuudessa tehdään. Jotkin työpaikat ehkä häviävät, mutta valtaosassa töistä tehdään entistä enemmän työtä älykkäitä ratkaisuja hyödyntäen.

Algoritmit voivat suorittaa äärettömän tehokkaasti ja nopeasti sellaisia tiedonkäsittelyä vaativia tehtäviä, jotka kuormittavat ihmisen rajallista työmuistia kohtuuttomasti.

Kone ratkaisee sekunneissa pulmia, joiden ratkaisemiseen meiltä menisi viikkoja, kuukausia tai jopa vuosia. Tekoälyn avulla työntekijä voi siis käyttää voimavarojaan tehokkaammin.

Otetaan esimerkki asiakaspalvelun maailmasta. Vaikka tekoälyohjautuvat chatbotit ovat yleistyneet monen yrityksen asiakaspalvelussa, ne eivät korvaa asiakaspalvelijoita. Bottien avulla asiakas saa yksinkertaista tiedonhakua vaativiin kysymyksiin vastauksensa nopeammin. Asiakaspalvelija taas voi keskittyä niihin tapauksiin, joissa tarvitaan monipuolisempaa osaamista tai empatiaa ja sosiaalista pelisilmää.

Tekoäly voi toimia asiakaspalvelijan apuna myös esimerkiksi siten, että se analysoi asiakkaan asiakastietoja ja tekee ehdotuksia toimenpiteistä, jotka asiakaspalvelija sitten päättää. Asiakaspalvelijan työ nopeutuu ja hän voi keskittyä olemaan läsnäoleva ihminen toiselle ihmiselle.

Myytti 3:
Tekoäly (AI) vaatii paljon rahaa

Enemmän kuin rahaa, tekoälyratkaisut vaativat oikeanlaisen datan keruuta ja aikaa.

Toki tekoälysovelluksen käyttöönotto yrityksessä vaatii aina myös asiantuntijatyötä ja rahallisen panostuksen, muttei välttämättä niin mittavaa, kuin kuvittelisi. Riippuu tarvittavista ja haluttavista ominaisuuksista, miten suurista budjeteista puhutaan.

Vaikka yrityksen pitkän aikavälin tavoitteena olisi suuri tekoälyloikkaus, tekoälyratkaisun sopivuutta voi aina pilotoida pienemmällä ja yksinkertaistetulla kokeilulla, joka ei vaadi valtavia määriä työtunteja tai pääomaa. Eikä sovi unohtaa, että hyvin suunniteltu, toimiva tekoälyratkaisu on myös yritykselle hyvin tuottava sijoitus. Esimerkiksi Netflix on arvioinut suositusalgoritminsa ROI:ksi miljardi dollaria vuodessa.

Myytti 4:
Tekoäly (AI) ei vaikuta minun toimialaani

Onneksi olkoon! Jos tekoälyn hyötyjä ei vielä ole hoksattu alallasi, sinulla on mahdollisuus olla ensimmäinen. Näin saat merkittävää etua kilpailijoihisi nähden.

Tekoälyn sovellutukset ovat niin monimuotoiset, että rohkenemme väittää tekoälyn vaikuttavan aivan jokaiseen alaan – ennemmin tai myöhemmin, välittömästi tai välillisesti.

Tästä on monia merkkejä jo nyt. Uberin kaltaiset koneoppimista hyödyntävät kimppakyytisovellukset mullistavat parhaillaan taksialaa maailmalla. Tekoäly säveltää musiikkia, kehittelee uusia pitsareseptejä ja onpa se jopa laitettu kirjoittamaan jatkoa rakastetuille Harry Potter – romaaneille. Kuka tietää, ehkä tätäkin blogia kirjoittaa robotti!

Jos et ole vielä keksinyt tekoälylle käyttöä alallasi, eipä huolta. Keksitään se yhdessä.

Myytti 5:
Tekoäly (AI) valtaa maailman

”Jos tekoälyä kehitetään liian pitkälle, se ottaa ihmiset orjikseen!” No niin. Science fiction – kuvastosta tuttu uhkakuva on toki mehukas.

Jos uhkakuvia halutaan maalailla, realistisempi huolenaihe on, kuka tekoälyä käyttää ja millaisiin tarkoituksiin.

Vaikka tekoäly varmasti tulee vaikuttamaan kaikkiin toimialoihin ja arkielämäämme monin tavoin, tekoäly ei ole elävä olento, joka toimisi oma-aloitteisesti ihan miten vain. Tekoälysovellutukset voivat toki olla hyvin inhimillisiä (reagointi tunneilmauksiin) tai yli-inhimillisiä (tiedonkäsittely ja ennustukset), mutta tekoälyn ominaisuudet on aina tarkoin suunniteltu, ohjelmoitu ja rakennettu.

Tekoäly avaa valtavasti uusia mahdollisuuksia, jotka voivat mullistaa maailmaa. Me ihmiset kuitenkin päätämme, mitkä niistä käytämme!


Tekoäly hoi, älä jätä!

Jätä sen sijaan yhteystietosi, niin katsotaan kuinka tekoäly voisi auttaa juuri sinua:



 

Samantha, Ellie, Siri – juttelemmeko pian tekoälylle kuin ihmiselle?

Kerää dataa, automatisoi rutiinit – ja anna sitten tekoälyn mennä tunteisiin

Avainsanat:
AI, Data Science, tekoäly
ambientia

Blogi