Jira Service Desk-tuotteen lanseerauksen jälkeen Atlassian on nopeasti ottamassa paikkansa myös IT palvelunhallinnan (ITSM) ratkaisuna. Itsepalvelukulttuurin lisääntyessä voimakkaasti voidaan Jira Service Deskiin kytkeä Confluence knowledge base.

Ambientia on ollut yli 10 vuotta Atlassian Softwaren kumppani. Ansiokkaalla yhteistyöllä olemme saavuttaneet Platinum Enterprise Solution Partner-kumppanuuden, joka on Atlassianin korkein kumppanuustaso. Atlassian tunnetaan ennenkaikkea sovelluskehityksen tuotteistaan, kuten Jira Software sekä Confluence.  Atlassianin puolesta puhuu myös se, että myös viimeisimmässä Gartnerin tutkimuksessa tämä on rankattu korkealle Leader-kulmaan.

Itsepalvelukulttuurin lisääntyessä voimakkaasti voidaan siis Confluence knowledge base kytkeä Jira Service Deskiin. Osana tätä kehitystä on myös Atlassianin ekosysteemin mukaantulo. Ekosysteemin tavoite on kehittää tuotteita täydentämään Atlassianin omien tuotteiden valikoimaa. Yksi hyvä esimerkki tästä on ruotsalaisen Riadan kehittämä Insight-lisäosa assettien hallintaan.

Perinteisissä ITSM-tuotteissa ratkaisuna on hankkia laaja yksi järjestelmä, jossa katetaan kaikki mahdolliset toiminnallisuudet, käytetään niitä tai ei. Atlassian-ratkaisussa ITSM:n eri osa-alueita voidaan ottaa käyttöön vaiheittain, aloittaen vaikka ainoastaan Service Desk-ratkaisusta, jota voidaan haluttaessa kehittää edelleen esim. assettien hallintaan ja katalogitoiminnallisuuksiin. Näin otetaan käyttöön vain ne ominaisuudet, joita kulloinkin tarvitaan.

Jokainen yritys on sovelluskehitysyritys

Sovelluskehitys alkaa olla olennainen osa lähes jokaisen organisaation toimintaa. Kun sovelluskehityksessä jo käytetään Atlassianin tuotteita, on pelkästään luonnollista yhdistää sovelluskehitys-, business- ja palveluidenhallintatiimit samoilla ratkaisuilla. Tiimien yhteistä toimintaa voidaan tukea myös läpi organisaation paitsi yhteisellä kollaboraatioalustalla eli Confluencella, myös pikaviestintäratkaisulla, joka Atlassianin tapauksessa on siis Hipchat. Mutta kuten todettu, ratkaisu on modulaarinen ja voidaan toteuttaa kunkin organisaation tarpeiden mukaisista osista.

 

Source: Atlassian Software

How Atlassian Broke Down the Walls Between Support & Development

Atlassian järjestää vuosittain merkittävän Summit-tapahtuman ja tämän vuoden syyskuussa pidetyssä Summitissa tuotiin myös ITSM voimakkaasti esiin. Suosittelen katsomaan Youtubesta löytyvän ITSM puheenvuoron. 

Disclaimer: Atlassian lanseerasi Summitissa myös kaikkien tuotteiden uudet logot, joita ei vielä tähän kirjoitukseen valitettavasti saatu päivitettyä.

ambientia

Blogi