Kaikennäköiset seminaarit ja kokoontumisajot ovat usein melko hurmoksellisia tapahtumia. Selkiä taputellaan, käsiä heilutellaan, intohimoisesti lavalla puhuvat ihmiset saavat kuulijat innostumaan kerta toisensa jälkeen. Mutta jos varsinainen substanssi ja hyöty puuttuu, viimeistään paluulennon ilmastointi tuulettaa kaikki uudet ideat ja arki jatkuu niin kuin missään ei olisi ikinä käytykään.

Jokavuotinen Atlassian Summit kerää paikan päälle yli 5000 Atlassian-tuotteiden kanssa tavalla tai toisella työskentelevää ihmistä. Lisäksi tapahtuman sisältöjä kuuntelee tuhansia ihmisiä striimin kautta. Tänäkin vuonna Ambientialta toimitettiin paikan päälle Las Vegasiin neljän hengen iskujoukko. Miten kävi, oliko tapahtumasta jotain konkreettista hyötyä?

Mitä hyötyä Atlassian Summit -vierailustani on asiakkaille?

Toisin kuin ehkä monessa muussa tapahtumassa, Atlassian Summitissa sisällöt keskittyvät voimakkaasti tuotteisiin ja järjestelmiin, joita asiakkaamme käyttävät päivittäin. Jokainen uusi tieto ja idea linkittyi välittömästi usean eri asiakkaan haasteisiin, ongelmiin ja tarpeisiin. ”Tätä voisi käyttää siinä yhdessä projektissa! Tuohan ratkaisee ihan kokonaan sen yhden haasteen, joka asiakkaalla on.”

Summitissa oli jälleen paikalla sekä Atlassianin edustajia, asiakkaita että lisäosien kehittäjiä, joten pääsimme juttelemaan suoraan niiden ihmisten kanssa, jotka ovat vastuussa tuotteiden kehityksestä. Eräällä asiakkaallamme oli ollut pitkään haasteita laatujärjestelmän erääntymispäivämääräkäsittelyn kanssa. Tähän auttoi kehittäjän kanssa Summitissa käyty lyhyt keskustelu. Kehittäjä ymmärsi haasteen, ja me saimme seuraavana päivänä ratkaisun ongelmaan sähköpostitse. Myös lukukuittaustoiminnosta haaveilevan asiakkaamme palvelu helpottui opittuamme, ettei asiakkaan ei tarvitse ostaa uutta lisäosaa, vaan toiminnallisuuden saa käyttöön ilmaiseksi pienellä konfiguraatiomuutoksella.

Olemme vuosien aikana jopa saaneet asiakkaiden tarpeita ja toiveita suoraan kehityslistalle, kun olemme keskustelleet henkilökohtaisesti oikeiden ihmisten kanssa. Kotiin palattuakin saa usein parempaa palvelua ja ongelmat ratkeavat nopeammin, kun tuntee sen ihmisen, johon ottaa yhteyttä.

Ehkä kuitenkin suurin hyöty asiakkaille on se, että Summitissa me pääsimme kuulemaan, mitä uusia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia Atlassian-tuotteisiin tai lisäosiin on tulossa. Näin pystymme taas tarjoamaan asiakkaille uusia näkökulmia, toteutuksia ja ideoita, jotka parantavat asiakkaan prosesseja ja liiketoimintaa. Eräällä asiakkaallamme on ilmainen lisäosa, jonka käyttö on muuttumassa maksulliseksi. Summitista saimme kupongit, jolla asiakkaalle taattiin lisäosan jatkuminen maksuttomana seuraavat kaksi vuotta. Näistä henkilökohtaisista kohtaamisista poikii pieniä hyötyjä, joista on suuri hyöty omassa ja asiakkaiden arjessa.

Mitä hyötyä Atlassian Summitista on minulle asiantuntijana?

Entäpä minun itseni kannalta, miksi kannatti raahautua viikoksi maapallon toiselle puolelle, sotkea unirytmit, seilata kolme päivää infoähkyssä kuuntelemassa erilaisia puheenvuoroja ja pyrkiä tapaamaan roppakaupalla ihmisiä? Mitä hyötyä tästä on minulle asiantuntijana tai Ambientialle yrityksenä?

Yksi olennaisimpia hyötyjä on se, että asiantuntemus kasvaa. Summitin myötä tiedän erilaisista mahdollisuuksista, mitä voi tehdä. Sain tälläkin kertaa lukuisia ahaa-elämyksiä, että tämähän istuisi todella hyvin meidän asiakkaiden kokonaisuuksiin. Summitin sisällöt olivat pääosin hyödyllisiä ja jotta tieto ei jäisi vain minun ja kolmen muun hepun päähän, kirjoitimme muulle tiimille sekä matkapäiväkirjan että jaamme tietoa muutenkin. Lisäksi tapasimme tapahtumassa lisäosien kehittäjiä, jotka haluavat nyt tulla pitämään meille lisää koulutuksia, kun kuulivat miten ja millaisissa projekteissa heidän tuotteitaan käytämme. Näin Summit-tapaamiset hyödyttävät koko tiimiä.

Toinen hyöty on se, että tapahtumassa näki, mitä ja miten muut ovat tehneet samoja asioita. Pääsin benchmarkkaamaan toisten ratkaisuja ja tutkimaan, miten asiat kehittyvät globaalisti. Kun pääsee vaihtamaan ajatuksia ja sparraamaan toisten osaajien kanssa, sitä myötä omakin ymmärrys ja osaaminen syvenee. Ja mitä enemmän ihmisiä on tavannut ja tuntee, sitä helpompi heihin on ottaa yhteyttä kysymysten kanssa myös kotiin palattua.

Entäs sitten ne key takeawayt?

Mitä olennaista Atlassian Summitista sitten tänä vuonna opittiin? Tässä pari hyvää tiivistelmä.

Yhteenveto Atlassianin tärkeimmistä uutisista

Isoimpien lisäosakehittäjien uutuuksia

Lisäksi kaikki puheenvuorot vai edelleen katsoa tallenteista

Näiden lisäksi mukaan tarttui sellaisia uusia ideoita ja ajatuksia, joita edes lentokoneen ilmastointi ei pystynyt päästämme pyyhkimään. Niiden hyödyntäminen alkaa arjessa heti jetlagista toivuttuamme.


Kolahtiko? Kerro ajatuksesi, olemme sinuun yhteydessä.

Avainsanat:
Atlassian
ambientia

Blogi