API on aihe, joka tällä hetkellä on kaikkien huulilla. API tuntuu olevan perusedellytys ja useimmat odottavat APIen tuovan yritykseen helppoa rahaa. Suuret mutta sitäkin tärkeämmät kysymykset ovat kuitenkin mistä oma API saadaan ja miten sillä oikeasti generoidaan kassavirtaa:

Miten ihmeessä saisin jonkun käyttämään APIani ja vielä maksamaan siitä?

Kysymys sinällään on oleellinen mutta kysymyksen asettelu nurinkurinen. Kyse ei ole APIsta vaan APIn tuottamasta pääomasta ja vastaus kysymykseen löytyykin tuotetun arvon näkökulmasta ennemmin kuin itse APIsta. Mitä sitten tarkoitetaan arvolla? Käytännössä kaikki asiat, jota liiketoimintasi tuottaa asiakkailleen, luokitellaan arvoksi. Arvoon keskittymällä päästäänkin oikeamman kysymyksen äärelle:

Mikä on se jokin digitaalinen pääoma (digital asset), jonka valjastamisesta APIn avulla saan lisää liiketoimintaa?

APIa ajatellessa monella saattaa yksioikoisesti nousta mieleen kuva suuresta tietovarannosta (data), jota luetaan julkisen – mahdollisesti maksullisen – APIn läpi. On kuitenkin oleellista ymmärtää, että vaikka data voikin olla pääomaa yhdelle, ei se välttämättä ole sitä toiselle. Palataan vielä ajatukseen arvosta seuraavan kysymyksen siivittämänä:

Oletko mahdollisesti palveluntuottaja?

Jos vastasit kysymykseen kyllä ja koska luet tätä API-kirjoitusta, voimme päätellä sinulla olevan jonkinlaisia digitaalisia prosesseja käytössäsi. Prosessit ovat luultavasti pääasiassa omaan tai asiakkaasi käytössä olevia ja hallitset niillä esimerkiksi tiedonsiirtoa tai tuotannonhallintaa. Prosessit, jotka palvelua tuottavat, luovat siis asiakkaillesi arvoa.

 

Digitaalisen transformaation kautta kehityksen etulinjaan

Digitaalinen transformaatio on vaa’ankieliasemassa. Transformaatiotasosta riippuen liiketoimintasi joko kukoistaa tai kuihtuu. Digitalisoimalla liiketoimintasi ja täten tuomalla olemassa olevat palvelusi APIen taakse saataville, lisäät merkittävästi yrityksesi innovaatioastetta ja mahdollisuuksia.

Jos sinulta jo API löytyy, olet luonnollisesti etulyöntiasemassa koska olet etuoikeutetusti mukana kilpailemassa asiakkaista tilanteissa, joista APIttomat kilpailijasi eivät edes ole tietoisia.

Tulevaisuudessa API tulee olemaan edellytys menestyvälle liiketoiminnalle. Asiakas ei enää tule palvelun luo, vaan palvelun on jo oltava olemassa ja helposti saatavilla. Näin ollen on tärkeää olla kehityksen etulinjassa. Siinä vaiheessa, kun hitaammat kilpailijasi vasta aloittelevat APIensa suunnittelua, alat itse jo ymmärtää uusia hinnoittelumalleja ja APIen aitoa potentiaalia. Olet askeleen edellä kilpailijoitasi ja tulet luultavasti voittamaan kilpajuoksun.

Mikäli juuri lukemasi teksti vaikutti kiinnostavalta, vaikkakin mahdollisesti hämmentävältä, ota rohkeasti yhteyttä niin jatketaan juttua! Ambientialta löytyy teknologinen ja liiketoiminnallinen osaaminen liiketoimintasi digitalisoimiseksi.

ambientia

Blogi