Kun verkkopalvelu hidastuu, sen konversioprosentti tippuu. Jos verkkopalvelu on kokonaan nurin, viivan alle ei hetkeen ilmesty mitään. Kummassakin tapauksessa täytyy ottaa huomioon myös tilanteen aiheuttama mainehaitta sekä asioiden korjaamiseen liittyvät kulut.

Kun tietää, kuinka tärkeä osa sivuston tekemää tulosta sen suorituskyky on, on hämmentävää kuinka harvalle sivustolle on asennettu asiaan kuuluva seurantatyökalu. Siis työkalu, joka seuraa sekä sivuston koodin että palvelimen toimintaa.

Suorituskyvyn seurantatyökalu lisää tulosta

Suorituskyvyn seurantaan tarkoitetun application performance monitoring -työkalun tehtävä on tarkkailla, miten verkkopalvelu ja sen osat toimivat. Jos sivusto hidastuu tai se on kaatumassa, työkalu lähettää automaattisen raportin. Näin tilanteisiin voidaan reagoida jo ennen kuin ne aiheuttavat ongelmia verkkopalvelun käyttäjille.

Jos taas verkkopalveluun ilmestyy yllättävä vika, työkalu nopeuttaa merkittävästi vian paikallistamista ja korjaamista.

Olemme havainneet, että seurantatyökalun avulla vika saattaa olla korjattu jopa tunteja nopeammin, kuin jos sitä joudutaan etsimään sokkona ilman etsintöjä auttavaa dataa.

Molemmissa tapauksissa säästetään rahaa. Mitä nopeammin verkkopalvelu toimii jälleen moitteetta, sitä nopeammin se tuottaa parasta mahdollista tulosta. Toisaalta mitä nopeammin vika saadaan korjattua, sitä vähemmän kustannuksia itse korjaamiseen menee

Seurantatyökalun avulla sivustoa kehitetään paremmaksi

Lisäksi seurantatyökalu on verkkopalvelun kehittämisen tukena. Jos suorituskykyä halutaan parantaa, on ensin tiedettävä, missä pullonkaulat sijaitsevat. Jo sekunnin parannus sivuston latausnopeuteen vaikuttaa konversioprosenttiin merkittävästi.

On myös tärkeää tietää, jos jokin kehitystoimenpide vaikuttaa verkkopalvelun toimintaan negatiivisesti. Kun koodimuutoksia, lisäosia tai integraatioita tehdään, on hyödyllistä tietää, kuinka paljon ja miten ne vaikuttavat sivuston toimintaan.

Joskus yllättäen esimerkiksi chat-lisäosa, jonka tarkoitus on palvella loppukäyttäjää, hidastaa sivuston toimintaa niin paljon, että sen vaikutus myyntiin ja asiakastyytyväisyyteen on lopulta miinusmerkkinen. Kaikki tämä on läpinäkyvää, kun suorituskykyä seurataan työkalun avulla läpi jokaisen muutoksen.

Seurantatyökalu – henkilö katsoo konetta

Yksi ja paras vaihtoehto on New Relic

Suorituskyvyn seurantaan tarkoitettuja työkaluja on lukuisia erilaisia. Me Ambientialla olemme päätyneet siihen, että New Relic on niistä paras, koska se on niistä kaikista kattavin. Työkalu on ollut olemassa jo monta vuotta ja sitä on hiottu paljon. Se ei kuormita verkkopalvelua, mutta antaa laajasti dataa sivustosta ja palvelimista. Käytämme sitä itsekin ja erityisesti asiakkaiden verkkokauppoihin asennamme sen alusta alkaen.

New Relicin voi asentaa minkä tahansa verkkopalvelun taakse, siis muidenkin kuin verkkokauppojen. Mitä aikaisemmassa vaiheessa se on asennettu, sitä kattavampi historiatieto palvelusta kertyy.

Asennamme sen palvelimellesi

New Relic asennetaan palvelimelle ja se kerää kaiken mahdollisen datan oman agenttinsa avulla. Tämän datan agentit lähettävät New Relicin palvelimille, jossa se käsitellään luettavaan muotoon New Relicin verkkopalveluun. Palveluun voit myös itse kirjautua kätevästi omilla tunnuksilla ja kaikki data on nähtävilläsi heti.

Asentaminen vaatii palvelinpuolen erikoisosaamista, missä me autamme mielellämme. Verkkopalvelun ei tarvitse olla Ambientian rakentama eikä edes meidän ylläpitämä, jotta voimme auttaa New Relicin asentamisessa ja raporttien toimittamisessa. Jos siis haluat omaan verkkopalveluusi kunnollisen seurantatyökalun, ota meihin yhteyttä!


Ota yhteyttä:

Avainsanat:
New Relic, seurantatyökalu, verkkopalvelu
ambientia

Blogi