Taloudellisen kasvun aikana hyvät työntekijät ovat kiven alla ja uusien rekrytointi monelle iso haaste ja ponnistus. Hyvinä aikoina kannattaa siis panostaa myös oman liiketoiminnan kannalta kriittisestä resurssista huolehtimiseen – henkilöstön tyytyväisyyteen. Yksi henkilöstötyytyväisyyden keskeisin rakennuspalikka on työntekijää aidosti palveleva intranet.

Perinteiset viestinnälliset intranetit kuopattiin jo vuosia sitten, kun Ambientian johdolla sosiaaliset intranetit iskivät kuin hyökyaalto suomalaisiin organisaatioihin. Sosiaalisen intranetin avulla organisaation kollektiivinen osaaminen pystytään ottamaan paremmin hyötykäyttöön ja henkilöstö osallistamaan työyhteisön toimintaan. Samalla strategisesti tärkeiden asioiden jalkauttamista organisaatioon voidaan tehostaa. Tyypillisesti myös työryhmä- ja projektityöskentely on keskeinen osa sisäisiä kollaboraatiovälineitä, ja organisaation innovaatiotoimintaa pystytäänkin tehostamaan organisaatiosiiloja kaatamalla.

Voiko intranet ratkaista työntekijän triviaalit IT-ongelmat?

Keskeinen osa organisaatioiden toimintaa on myös sisäisten prosessien toimivuus ja se, kuinka helpoksi työntekijän päivittäinen työskentely voidaan tehdä. Tutkimusten mukaan (lähde: Robert Half Technology) yksittäinen työntekijä käyttää jopa 2 viikkoa työvuodesta IT-ongelmiin. Jokainen voi laskea, millainen kuluerä se on yritykselle. Sen sijaan IT-ongelmista aiheutuvaa turhautumista on hankalampi mitata rahassa.

Isoissa organisaatioissa pyynnöistä, ongelmatilanteista ja kysymyksistä syntyy nopeasti iso määrä työtä erityisesti IT- ja HR-yksiköille. Henkilöstön tukiorganisaation täytyy toimia optimaalisesi, jotta henkilöstö voi keskittyä arvontuotantoon. Haluammekin haastaa asiakkaitamme ajattelemaan kollaboraatio- ja intranet-ympäristöt uusiksi työntekijäkokemuksen näkökulmasta:

Tuomalla tehokkaat ja ketterät IT-palveluidenhallintaratkaisut sekä itsepalveluratkaisut työntekijäyhteisösi arkeen voidaan luoda saumaton työntekijäkokemus. Laadukkaiden itsepalveluratkaisujen avulla voidaan saavuttaa win-win tilanne niin tukiorganisaation kuin työntekijöidenkin kannalta: itsepalvelulla työntekijä voi ratkoa triviaalit tilanteet itse nopeasti ja toisaalta tukiorganisaatio säästyy triviaalilta työkuormalta ja pystyy nopeammin vastaamaan hankalampiin ongelmatilanteisiin. Itse asiassa jopa yli 70% käyttäjistä haluaisi yrittää ratkoa ongelmansa ensin itse (lähde Forrester). Päivittäinen työnteko voidaan näin tehdä kitkattomaksi henkilöstölle ja loistavalla työntekijäkokemuksella varmistaa tehokas työyhteisö.

Haasta itsesi ja organisaatiosi ajattelemaan intranet-ratkaisuja uudella tavalla!

Avainsanat:
collaboration, employee, experience, intranet
ambientia

Blogi