Asiakasymmärrys, IoT, datan hyödyntäminen, tekoäly ja muutoksen hallinta ovat jatkuvasti ajankohtaisia aiheita suomalaisessa yritysjohdossa. Organisaatioissa kaivataan digitalisaatiokumppania, jonka kanssa voi siirtyä kokeiluista jatkuvaan – ja jatkuvasti kehittyvään – toimintamalliin. Näin summaisin keskustelut, joita kävin suuryritysten johtajien kanssa toukokuisessa Business Strategies in Digital Transformation -tapahtumassa.

Tämän hetken kuumimpien puheenaiheiden ohella halusin haastaa keskustelukumppaneitani puhumaan tulevaisuudesta. Mistä puheenaiheista keskustelisimme 5 tai 10 vuoden kuluttua?

Millaisessa roolissa ovat esimerkiksi tulevaisuustiedon tai tekoälyn hyödyt?

Tulevaisuuksien kartoitus alkaa jo tänään

Kuten Harri-kollegani asian muotoilee: haluamme suunnitella yhdessä proaktiivisesti digitaalista huomista asiakkaan omista lähtökohdista. Ambientian Future Creation -toimintamalli  on luotu juuri tukemaan tätä kehitystä. Haluamme, että asiakkaamme voivat varmistaa olevansa relevantteja liiketoiminnassaan myös tulevaisuudessa.

Olen työssäni huomannut, että paras lopputulos syntyy, kun yhdistetään asiakasorganisaation oma ymmärrys asiakkaista, toimialasta ja strategiasta sekä yhteistyökumppanin näkemys ja tietämys teknologian mahdollisuuksista ja käyttäjien toiminnasta.

Tällainen yhteistyömalli on vaativa. Se edellyttää avoimuutta ja kykyä haastaa puolin ja toisin, jotta saadaan tarkka kuva organisaation mahdollisista tulevaisuuksista sekä keinoista, joilla toivottuun tulevaisuuteen voidaan suunnistaa.

Liikkeelle digitalisaatiokumppanin kanssa

Myös yhteistyökumppanin valinta puhututtaa yritysjohtoa. Pelkkä teknologian vaihtaminen ei tarkoita, että siitä seuraisi muutos kuin itsestään, saati kivuttomasti. Meille Ambientialla muutoksessa tukeminen on arkea, ja tavoitteemme on tehdä se mahdollisimman helpoksi asiakkaillemme sekä heidän asiakkailleen. Sain Business Strategies in Digital Transformation -tapahtumassa vahvistusta sille, että tilausta valmentavalle ja haastamaan kykenevälle yhteistyökumppanille on.

Vaikka kyseisen tilaisuuden tapahtumakonsepti on perinteisesti tunnettu ostajien ja myyjien yhdistämisestä, olivat juuri päivän sparraushenkiset keskustelut minulle sen parasta antia. Kuten arjessani muutenkin, olemme näissäkin keskusteluissa asiakkaan kanssa samalla puolella pöytää tuoden parhaat osaamisalueemme käyttöön yhteisen haasteen ratkaisemista varten.

 

Blogikirjoittajamme laivan edustalla miettimässä tulevaisuuden suuntaa ja jäistä irti pääsemistä

Mikä on tulevaisuuden suunta, lähdetäänkö kokeilemaan vai ollaanko vain jäissä?

 

Lähdetään yhdessä liikkeelle! Kerro, millaisia asiakastarinoitamme haluaisit kuulla!

Alkuun pääset tutustumalla Kekäleen tarinoihin siitä, miten pääsimme mukaan kehittämään heidän verkkokauppaansa jo nyt ja selkeyttämään, miltä vaatekauppa voisi näyttää vuonna 2030.

 

Avainsanat:
Future creation
ambientia

Blogi