Toukokuussa osallistuimme Magento Imagine 2019-tapahtumaan – nyt kerromme kannattiko se

Imagineen osallistui yhteensä yli 3 500 yhteisön jäsentä 65 maasta. Ambientia oli mukana sykkeessä, sillä olemme pitkäaikainen Magento Partner. Neljään päivään mahtui suuri määrä erilaista infoa, keskustelua ja tuotejulkistusta. Tänä vuonna Adobe oli selvästi suuremmassa roolissa kuin aikaisemmin ja tapahtuman pääteema ”Expand the Experience” kertoi myös Adoben ja Magenton integraation syvenemisestä.

Magento Imagine 2019 – mitä uutta on tulossa? | Ambientia

Integraatio Adobe Senseihin  – parempaa käyttäkokemusta ja konversiota

Adobe julkisti, että Magento Commerceen (entinen Magento Entreprise) tulee AI- ja MAchine Learning-pohjaiset personointiominaisuudet.

”Niiden avulla verkkokaupan asiakkaalle voidaan tehdä entistä osuvampia tuotesuosituksia käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.”

Pohjimmiltaan ominaisuudella haetaan kaupan kasvua ja konversion parantamista. Tuote, jolla tämä kaikki tehdään mahdolliseksi on nimeltään Adobe Sensei.

Adobe piti lavalla esityksen, jossa uusia ominaisuuksia demottiin oikealla datalla. Data oli Zumiezin käyttäjädataa. Demo oli varsin vakuuttava: kaikki toimi drag and droppina ja sisältö ja ulkoasu muuttui lennosta toteutuneen käyttäjäsegmentoinnin mukaan.

Magento Imagine 2019 – Adobe Amazon ja Google

Amazon ja Google – Magenton uudet myyntikanavat

Virallisesti julkaistujen uusien myyntikanavien, Amazon Sales Channelin ja Google Shopping Ads:ien avulla kauppiaat voivat laajentaa myyntikanaviaan Amazoniin ja Googleen. Katalogin ja varastosaldojen synkronointi ja päivitykset kulkevat Magenton kautta rinnalla oleviin kanaviin ja tätä kautta vähennetään päällekkäistä työtä sekä pystytään pitämään tuotedata ajantasaisena kanavariippumattomasti.

”Suomalaisille kauppiaille tämä mahdollistaa helpomman tavan lähteä askelmaan kohti kansainvälisiä markkinoita.”

Myös Amazonin Fulfilment by Amazon-palvelu madaltaa kynnystä tarjoamallaan joustavalla varastointi- ja lähetyspalvelulla.

Magento Imagine 2019 – PWA

PWA – Progressive Web Application mobiiliystävällisen verkkokaupan rakentamiseen

Vaikka voisi kuvitella, että mobiili on jo peruskauraa verkkokaupoissa, ei se vielä ole sitä. Magenton puolelta katse on jo tulevaisuudessa. PWA on lyhennys sanoista Progressive Web Application, mikä tarkoittaa natiiviaplikaation tapaista toimintaa käyttäen uusimpia web-tekniikoita mobiiliystävällisen verkkokaupan rakentamisessa.

”Magentolla on beta-versiossa PWA-studio, jonka avulla PWA-ratkaisujen tekeminen on nopeampaa ja kustannustehokkaampaa.”

PWA-studion julkaisuaikataulu on 2019/Q4.

MOM – Omnichannel Order Management kohti ketterämpää tilaus- ja tuotehallintaa

Magento boostasi myös jo jonkin aikaa markkinoilla ollutta Magento Order Management-ratkaisuaan. MOM on Magento-asennuksesta erillään oleva tilaustenhallintaan keskittynyt tuotteensa.

”MOM vastaa monivarastohallinnan, monikanavamyynnin ja toimitusketjunhallinnan erityisvaatimuksiin.

Erityisesti tilanteissa joissa toimittajia, varastoja ja myyntikanavia on paljon, kokonaisuudesta saadaan Magento Order Managementia käyttämällä hallittavampi verrattuna pelkän verkkokaupan varastonhallintaominaisuuksiin.

Magenton tulevaisuus?

Yksi Adoben pääviesteistä Imaginessa oli Adoben ja Magenton migraation odotettua parempi eteneminen. Magentoa kiiteltiin ja kehuttiin periamerikkalaiseen tyyliin. Adobe myös vakuutti tukevansa jatkossa niin Magenton yhteisöä kuin pientä ja keskisuurtakin markkinaa.

”Se, että Magento on alkujaan avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta, on myös yksi suurimmista syistä sen nykyiseen suosioon ja koko ekosysteemin elinvoimaisuuteen.”

Tämä viesti oli yhteisölle tärkeää kuultavaa, vaikka se ei kaikkia epäilyksen ääniä ”lattialta” poistanutkaan.

Toinen viesti oli Adoben ja Magenton migraatio tuotetasolla. Adobe Experience Cloudin tuotteiden käyttömahdollisuus Magenton kanssa. Sensein jälkeen on odotettavissa integraatio Adobe Document Cloudiin. Tällöin verkkokauppaan avautuu mahdollisuus käyttää esimerkiksi kuvia ja videoita suoraan Adoben Document Cloudista. Tämä tuo lisää nopeutta ja tehokkuutta.

Magento Imagine 2019 – mitä jäi mieleen?

Mitä jäi lopulta mieleen?

Keynote-puheissa maalailtiin tuttuun tapaan huikeita tulevaisuuden mahdollisuuksia – kuten kuuluukin. Esityksissä ja puheissa, joita oli muuten paljon, monissa keskityttiin ilahduttavaksi käytännönläheisiin asioihin kuten onnistuneen migraatioprojektin läpiviemisen haasteisiin ja esimerkiksi minkälaisia havaintoja PayPal on tehnyt konversion parantumisesta mobiililla kassan hienosäätöjen yhteydessä.

Magento Imagine 2019 – mitä jäi mieleen? | Ambientia

Myös messuvieraiden, kumppaneiden ja kauppiaiden kansa keskuteluissa tulivat esiin ihan käytännön haasteet ja toiveet joihin pyrimme yhdessä löytämään heille uusia tapoja ratkoa haasteita.

”Ongelmat olivat hyvin samanlaisia kuin meillä täällä. ”

Kaikkiaan Imagine oli sijoitetun vaivan, ajan ja rahan arvoista. Parasta siellä oli samanhenkisten ihmisten tapaaminen ja keskustelut.


Katso myös:

Magento 2 – verkkokauppa-alusta

Avainsanat:
magento, Tapahtumat, verkkokauppa
ambientia

Blogi