Maaliskuun lopulla Google ilmoitti, että se indeksoi jatkossa ensisijaisesti sivustojen mobiiliversiot. Tarkemmin sanottuna Google priorisoi mobiiliyhteensopivat versiot työpöytäversioiden edelle.

Tämä on tärkeä virstanpylväs ja osoitus siitä, että webin käyttö mobiililaitteilla tulee pian ohittamaan työpöytäkäytön myös Suomessa. Maailmanlaajuisesti se on tapahtunut jo 2016–2017 taitteessa.

Maailmanlaajuisesti webin mobiilikäyttö on ohittanut työpöytäkäytön vuoden 2016 lopussa.

 

Suomessa tällä hetkellä 42 % webin käyttäjistä on mobiilikäyttäjiä. Vielä vuosi sitten luku oli 34 %.

 

Mobile First -ajattelun tärkeys korostuu siis entisestään, kun suunnitellaan verkkopalveluita. Siksi Progressive Web Appsien yleistyminen niin verkkokaupoissa kuin muissakin verkkopalveluissa ei ole mikään ihme.

Mikä on Progressive Web Apps (PWA)?

PWA on määritelmä verkkosivustolle, joka mahdollistaa sivuston käytön samankaltaisesti kuin mobiilisovelluksen. Tarkkaa standardia ei ole olemassa, mutta seuraavat 4 asiaa nostetaan useimmiten esille PWA:sta puhuttaessa:

  • Sitouttava – Verkkosivusto voidaan asentaa sovelluksena käyttäjän puhelimen kotinäytölle ilman, että se täytyy erikseen asentaa sovelluskaupasta. Se toimii koko näytön tilassa ja voi lähettää esimerkiksi push-notifikaatioita.
  • Luotettava – Puhelimen kotinäytöltä käynnistettäessä sovellus latautuu nopeasti verkkoyhteyden laadusta riippumatta.
  • Nopea – Välitön vaste käyttäjän toiminnoille. Käyttäjälle ei näytetä latauskuvaketta. Ensimmäisen latauksen kesto alle 3 sekuntia.
  • Linkitettävä – Toisin kuin natiiviapplikaatioissa, PWA-sovellukseen voidaan linkittää, eli sen eri näkymillä on oma URL. Tämä mahdollistaa myös löydettävyyden hakukoneista.

Mitä hyötyä PWA:sta on verkkokaupan liiketoiminnalle?

53 % käyttäjistä hylkää sivun, jos sen lataus kestää kauemmin kuin kolme sekuntia. Kun sivu on kerran latautunut, asiakas odottaa sen olevan nopea käyttää. PWA-verkkosivu vastaa näihin odotuksiin. Nopeutensa ansiosta käyttäjät viihtyvät verkkokaupassa pidempään ja myös ostavat todennäköisemmin. Tämä näkyy siis parempana konversiona. Esimerkiksi AliExpress.com nosti uusien asiakkaiden konversiota 104 % kaikilla laitteilla ja 82 % iOS:lla julkaistuaan oman PWA:n (Google / AliExpress showcase).

PWA sitouttaa asiakkaita. Asiakkaat antavat todennäköisemmin sovellukselle luvan lähettää push-notifikaatiota, kuin liittyvät esimerkiksi sähköpostilistalle. Lisäksi push-notifikaatiot tavoittavat kohdennetun asiakasryhmän välittömästi. Ilmoitukset tulevat laitteen ruudulle riippumatta siitä, onko selain aktiivinen. Lisäksi kotinäytölle asennettava ikoni saa käyttäjän palaamaan kauppaan helpommin.

Lisäksi PWA säästää palvelinten resursseissa ja verkkoliikenteessä. Varsinkin pilvipohjaisissa ratkaisuissa näistä maksetaan usein käytön mukaan. PWA:n tapauksessa sisältö ladataan vain kerran, jonka jälkeen se tallennetaan päätelaitteeseen. Myös käyttäjän toiminnot suoritetaan päätelaitteessa, jolloin palvelinta ei rasiteta esimerkiksi sivulta toiselle siirryttäessä.

Kannattaako PWA ottaa jo käyttöön?

PWA:n avulla käyttäjäkokemuksesta saadaan jouheva, asiakkaat pystytään sitouttamaan paremmin ja myynti kasvaa tavalliseen verkkosivuun verrattuna. Lisäksi PWA:n kehitys- ja ylläpitokulut ovat paljon natiivia applikaatiota pienemmät. Miksi siis ei kannattaisi?

Joku voi ajatella, että iOS:n PWA-tuen puutteet olisivat riittävän hyvä syy jättää sen tekeminen tuonnemmaksi. Minusta se ei ole riittävä peruste. Sivusto voidaan jo nyt suunnitella PWA-yhteensopivaksi ja lisätä ominaisuuksia sitä mukaa, kun Apple lisää tukeaan, tai tarjota osa ominaisuuksista vain Android-käyttäjille.

Vähintäänkin verkkokaupan omistajan täytyy olla tietoinen PWA:n mahdollisuuksista, valintaa perinteisen verkkokaupan ja PWA:n välillä tehdessään.

Avainsanat:
Progressive Web Apps, PWA, verkkokauppa
ambientia

Blogi