Atlassian järjestää vuosittain Atlassian Summit-tapahtuman, joka kokoaa yhteen Atlassianin ekosysteemin jäsenet aina loppukäyttäjistä lisäosien kehittäjiin. Ensimmäistä kertaa Euroopassa järjestetty tapahtuma keräsi lähes 1800 osallistujaa 54 eri maasta Barcelonaan verkostoitumaan ja kuulemaan uusimmat Atlassian-uutiset ensimmäisinä. Ambientian Atlassian-tiimistä mukana oli 8 henkilöä.

Kokosin yhteen tapahtuman tärkeimmät pääkohdat.

Tiimit. Kaikki työ perustuu tiimeihin. Oli sitten kyse ohjelmistokehityksestä, laivanrakentamisesta, tai sydänsiirrosta. Atlassianin missiona on ”valjastaa jokaisen tiimin potentiaali” (alkup. ”Unleash the potential in every team!”). Tämän mahdollistavien työkalujen kehittämisen lisäksi missio näkyy mm. Atlassianin julkaisemissa ilmaisissa tiimityön kehittämiseen tähtäävissä ”Team Playbook” –julkaisuissa. Lue lisää tiimeistä (https://www.atlassian.com/team-playbook/about)

Sertifioinnit. Atlassian haluaa taata loppukäyttäjilleen laadukkaan palvelun edellyttämällä kumppaneiltaan Atlassian sertifiointeja. Ambientialta, joka on Atlassian platina-kumppani, edellytetään kahdeksaa sertifioitua asiantuntijaa. Sertifioinnit ovat työn alla, joten lähitulevaisuudessa asiantuntijoidemme vankan osaamisen vakuudeksi saadaan myös virallinen sertifiointi.

Kielituki. Tulevien kuukausien aikana Atlassian lisää tuotteisiinsa 13 uutta tuettua kieltä, ja täten tuplaa tuettujen kielten määrän. Mukaan tulee nyt myös suomi ja ruotsi. Tämä on kauan odotettu uudistus!

Trello. Atlassian osti ohjelmistoyritys Trellon jonkin aikaa sitten. Trello on tehokas työkalu esim. lomareissun, kokouksen, tai periaatteessa minkä tahansa asian yhteisölliseen suunnitteluun. Esimerkkinä Twitter laittoi hiljattain koko tuote-roadmapin julkiseen Trello-tauluun, jonka avulla he voivat sekä kommunikoida, että vuorovaikuttaa loppukäyttäjiensä kanssa tuotteensa kehitykseen liittyen. Trello ottaa hyvin paikkansa muiden Atlassian-tuotteiden rinnalla. Se myös integroituu tarvittaessa niin Atlassianin tuotteisiin kuin muihinkin palveluihin (esim. Google Drive, GitHub, Slack, Dropbox). Trello on saatavilla 21 kielellä, myös suomeksi. Lisätietoa Trellosta saat täältä: https://trello.com/teams

Atlassian Home. Atlassian yhdenmukaistaa tuotteidensa ulkoasua julkaisemalla niille uuden käyttöliittymän, jonka pohjana toimii Atlassian Home. Atlassian Homesta käyttäjä saa hyvän katsauksen omiin töihinsä kaikissa käyttämissään Atlassian-tuotteissa. Lisäksi tuki kolmansien osapuolien integraatiolle on tulossa, joten tulevaisuudessa Homeen voidaan tuoda sisältöä myös muista käyttäjän käyttämistä sovelluksista. Uusi käyttöliittymä ja Home ovat saatavilla tällä hetkellä Atlassian Cloud –sovelluksille. Me Ambientialla odotamme innolla näiden uudistusten saapumista Atlassian-tuotteiden server-versioihin.

StatusPage. StatusPage on informaatioportaali järjestelmän toimintaan liittyen. Sen kautta käyttäjiä voidaan tiedottaa reaali-ajassa ja haluttaessa automatisoidusti (esimerkiksi sähköposti- ja valvontajärjestelmäautomaation kautta) vikatilanteissa. Esimerkkejä tästä ovat vikojen havaitseminen, selvitys ja selvityksen jälkeinen tiedottaminen. Tiedotuksia voidaan myös jakaa automaattisesti esimerkiksi yrityksen Twitteriin. StatusPage on sovellusvalmistajariippumaton, jonka vuoksi sen käyttö onnistuu hyvin myös muidenkin kuin Atlassianin tuotteiden kanssa. Lisätietoa StatusPagesta. (https://www.atlassian.com/software/statuspage)

Topdox Office Files for Confluence. Tämän mielenkiintoisen lisäosan avulla Office365:n käyttäjät voivat mm. upottaa Office-tiedostoja suoraan Confluence-sivulle luettavaksi ja editoitavaksi. Lisäosa tukee useita pilvitallennustiloja, kuten esimerkiksi Dropboxia, Google Driveä ja OneDrive for Business-alustaa. Summitissa esitetyn demon perusteella lisäosa toimi varsin hyvin, ja odotammekin mielenkiinnolla tämän lisäosan saapumista Server-instansseille (kehittäjän mukaan tämä tapahtuu syksyn aikana). Lisätietoa Topdox Office Files for Confluence (https://marketplace.atlassian.com/plugins/cloud-files-google-drive-docs-office-365-documents-dropbox-topdox-for-confluence/cloud/overview)

Atlassian Community. Entinen Atlassian Answers on nyt nimeltään Community. Tässä yhteisössä on tällä hetkellä yli 1,1 miljoonaa käyttäjää. Communityn julkaisun jälkeen ensimmäisen kuukauden aikana palvelussa vieraili yli puoli miljoonaa käyttäjää. Kyseessä on siis todella kattava tietopankki, josta löytää vastauksia visaisiinkin kysymyksiin. Suosittelen tutustumaan Atlassian Communityyn osoitteessa https://community.atlassian.com/

 

Palvelunhallinnan uudet tuulet

ITSM:

Jira Service Desk on Atlassianin nopeiten suosiotaan kasvanut tuote. Kun JSD:n käyttäjiä ja käyttötarkoituksia tulee lisää, kaivataan erityisesti sen tarjoamalta asiakasportaalilta yhä enemmän räätälöintimahdollisuuksia. Service Deskin toiminnallisuutta laajennetaan tälläkin saralla vahvasti Atlassian Marketplacen (https://marketplace.atlassian.com/plugins/com.refinedwiki.jira.servicedesk.refinedtheme/server/overview) kautta, jossa itsenäiset lisäosien kehittäjät tuovat uusia toiminnallisuuksia asiakasportaaliin. Esimerkkejä uusista toiminnallisuuksista ovat palvelupyyntöihin upotettavat lomakkeet (ProForma) sekä portaalin yrityskohtainen teemoitus ja sivupohjan muokkaus (Refined Theme for Jira Service Desk). Ja kyllä! Confluencesta tuttu Refined Wiki –teemoitustyökalu on saapunut myös Jira Service Deskille!

Asset Management:

Summitissa eri lisäosa-kehittäjien ständeillä vieraillessa mieleen jäi asset management –lisäosien suuri määrä. Osa lisäosista (esim. Stagil Assets) ottaa Jiralle tyypillisen lähestymistavan aiheeseen hyödyntämällä Jiran omia artifakteja (tehtävä, komponentti, projekti jne), kun taas esimerkiksi Riada Insight luo kokonaan oman tietokannan ja tuo Jiraan uutta sisältöä Insight-objektien muodossa. Näiden lisäosien avulla saadaan siis vaativatkin CMDB:n, CRM:n ja vaikkapa ITSM:n liittyvät asset management –tarpeet hoidettua. Ambientialla ollaan tehty Riadan Insight:lla mm. HR-tietokanta ja lisenssienhallintaratkaisu. Jos asset management kiiinnostaa, voit lukea aiemman blogahduksemme aiheeseen liittyen https://www.ambientia.fi/blogi/helppoa-hallintaa-insight-asset-management-for-jira

Ps. Tapahtuman mielenkiintoisimman puheenvuorosta vastasi Atlassianin toimitusjohtaja Scott Farquhar. Farquharin koko puheenvuoro on katsottavissa YouTubesta (https://www.youtube.com/watch?v=Dh2TbEWE-8Q)