Direktiivien astuessa portaittain voimaan alkaa kuiskinta aiheesta voimistua yksityisellä sektorilla ja verkkokauppabisneksessä:

”Kuuluuko meidänkin tehdä jotain?”

Kuva, jossa monta ihmistä osoittaa yhtä näyttöä. | Saavutettavuus ja verkkokaupat

Onko tästä lakia?

Ennen kuin aloitamme arpomaan milloin verkkokauppojen saavutettavuusvaatimus astuu voimaan rakennusten esteettömyyden tavoin, tarkastellaan aihetta muista näkökulmista.

Verkkokauppojen saavutettavuus kun on herkullinen aihe, joka lopulta kolahtaa suoraan yrityksen arvoihin: ”onko meidän palveltava kaikkia?”

Voisin esittää kysymyksen toisin: miksi emme haluaisi palvella esimerkiksi näitä saavutettavuudesta hyötyviä kohderyhmiä:

  • ikäihmisiä
  • ihmisiä, joilla on luki-ja oppimisvaikeuksia
  • keskittymisvaikeuksista kärsiviä
  • aistivammaisia
  • Henkilöitä, jotka käyttävät erilaisia apuvälineitä
  • kehitysvammaisia
  • Suomen kieltä opiskelevia

”Internet on rikki”

Kollegani on sokea ja sivunnut omassa blogahduksessaan aihetta näkökulmasta, josta internet näyttäytyykin rikkinäisenä.

Ja tämä on totta: ennen kaikki oli internetissä saavutettavaa.

Sitten tuli visuaalisuus. Kuvat, animaatiot, efektit ja videot. Ja yhtäkkiä hänellä oli jo vaikeuksia käyttää verkkopankkia. Miksi verkkokauppasi ei haluaisi palvella kollegaani?

Verkkokauppojen saavutettavuus laahaa jäljessä

Saavutettavuus on monialainen kokonaisuus, jossa tulokulmia on paljon. Saavutettavuuteen voi suhtautua hyvin teknisesti tai toisaalta holistisesti useampia kokonaisuuksia arvioiden. Verkkokaupassakaan saavutettavuus ei siis ole kyllä tai ei -asia.

Liian pienellä kontrastilla varustettu teksti kuvan päällä ei erotu heikkonäköiselle. Motorisista ongelmista kärsivälle pienten lomakekenttien täyttäminen voi aiheuttaa ongelmia, kun hiiri tai sormi ei osu haluttuun kohtaan.

Vaikeaselkoisuus tuotteen saatavuustiedossa voi johtaa epäselviin tulkintoihin: onko tuotetta vai eikö ole?

Kuuro ei tiedä mitä videossa ohjeistetaan, koska tekstitys puuttuu. Sokea ei taas näe mitä videossa tapahtuu. Verkkokauppakonsulttikaan ei ymmärrä monimutkaista ostoskoria tai huonosti kirjoitettuja tuotekuvauksia. Heikkonäköinen taas yrittää tulkita tuoterakennetta sivustolla, mutta ei näytönlukijan avulla pääse eteenpäin teknisesti huonosti toteutetun navigaation takia.

Saavutettavuus koskee myös ihan meitä jokaista, kun olemme väsyneitä ja keskittyminen herpaantuu tai jos vaikka murramme hiirikätemme jalkapallopelissä.

Pitääkö olla huolissaan?

Kyllä vähän pitää. Kaikki edelliset kuvaukset ovat nimittäin poimintoja tosielämästä. Verkkokauppiaana tuskin halua rajata asiakaskuntaasi näin. Mistä verkkokauppias saa siis apua saavutettavan verkkokaupan rakentamiseen?

On totta, että täydellinen saavutettavuus kaikilla sen arviointikriteereillä on varsin mittava työsavotta ja jopa hieman utopistinen ajatus. Mutta entä jos asiaan suhtautuu toisin: voisiko saavutettavuutta lisätä pala kerrallaan kohdeyleisöä kuunnellen ja priorisoiden?

Kiinnostaisiko kuulla mielipiteemme sivustosi saavutettavuudesta?

Me Ambientialla olemme tehneet saavutettavuuden pitkän oppimäärän julkishallinnon projektiemme parissa ja nyt tämä oppi on kokonaisuudessaan käytettävissä myös kaikilla verkkokauppa-asiakkaillamme.

Tilaa asiantuntijamme käymään! Teemme analyysin verkkokauppanne saavutettavuuspullonkauloista ja laajennamme bisnestänne uusiin asiakkaisiin.


Lisää aiheesta:

Sisältöä ei voi sivuuttaa pikkujuttuna, kun tavoitellaan saavutettavuutta

Saavutettavuus ei ole pakollinen paha, vaan uusi välttämätön hyvä

Avainsanat:
saavutettavuus, verkkokauppa
ambientia

Blogi