Sain mahdollisuuden päivittää ymmärrystäni siitä mitä on moderni kaupankäynti osallistumalla toukokuun alussa järjestettyyn verkkokauppaan ja digitaaliseen markkinointiin pureutuvaan  #EMeet Nordic-tapahtumaan. Ensikertaa Ruotsin ulkopuolelle kasvaneen tapahtuman järjestivät yhteistyössä eHandel.se ja Finpron eCom Growth-kasvuohjelma. Seuraavassa ajatuksia suomalaisen verkkokaupan nykytilasta.

Postnordin vuosittaisesta verkkokauppatutkimuksesta kävi ilmi monenlaisia mielenkiintoisia huomioita pohjoismaiden erovaisuuksista. Esimerkiksi suomalaisten tituleeraaminen mobiilikansaksi kärsi kovan kolauksen sillä teemme selvästi vähiten ostoksia mobiililaitteella – kuukausittain keskimäärin vain 19 %. Sama luku länsinaapurilla Ruotsilla on 35 % (Tanskalla 23 % ja Norjalla 27 %). Suomalaisista verkko-ostoja kuukausittain tekee 49 %, ruotsalaisten parissa vastaava luku on 67%. Suomalaiset eivät myöskään luota verkkokauppojen turvallisuuteen – vain joka kolmas maksaa mielellään pankki- tai luottokortilla. Selvästi edellä korttimaksamisessa ovat norjalaiset (65%) ja etenkin tanskalaiset (81%).

Siihen nähden, että verkkokaupankäynnissä(kin) olemme lähes kaikilla mittareilla jäljessä Ruotsia (kuten myös Norjaa sekä Tanskaa), oli tunnelma tapahtumassa varsin tasavertainen.

Ihan joka asiassa ei kuitenkaan olla menty metsään vaan erikoiskaupankäynnissä ollaan oikealla polulla kaikissa Pohjoismaissa.

Niche onkin hyvä juttu

Voiko pohjoismaalainen verkkokauppias kilpailla Amazonin ja Alibaban kaltaisten kauppajättien kanssa? Arkisten kulutustuotekaupan kanssa ei varmasti. Verkkokaupan kuluttajamarkkinan odotetaan kasvavan vuoteen 2020 mennessä arviolta 4 biljoonaan euroon. Tästä potista huomattavan osan tulevat saamaan suuret markkinajätit. Mikä sitten neuvoksi pohjoismaalaisille verkkokauppiaille?

Vastausta kysymykseen lähti tarjoamaan Finpron Leevi Parsama, joka piti tilaisuuden yhden pirteimmistä puheenvuoroista. Puheenvuoron kiinnostavin huomio oli väittämä, jonka mukaan Amazonia arkiostoksissaan käyttävistä vain 39% haluaa löytää erikoistuotteet kansainvälisisistä verkkokaupoista. Tieto on merkittävä ja valaa erikoiskauppaan toivoa. Tässähän on selvä meikämandoliinojen markkinarako!

Suomalaisista esimerkeistä mm. Finnish Baby Box, Bling Factory ja Lastu todistavat, että erottautumalla, oman markkinan etsimisellä ja sen hullaannuttamisella niche-tuotteilla, on paljon saavutettavaa. Tätä on moderni kaupankäynti.

D2C (Digital to Consumer) mahdollistaakin sinun innovaatiollesi globaalin markkinan. Suomalaisten verkkokauppiaiden on kuitenkin hyvä muistaa, että brändinrakennuksen perusasioita ei tässäkään tapauksessa voi sivuuttaa.

ambientia

Blogi