Tulevaisuudessa ei voida puhua enää verkkokaupasta, vaan kauppaa käydään digitaalisesti joka puolella. Missä ikinä oletkin. ”Anywhere-commerce” on seuraava sukupolvi sähköisen kaupankäynnin evoluutiossa. Evoluutiota varten tarvittavasta teknologiasta iso osa on jo olemassa ja käytössä. Sanonkin itselleni usein: ”The future is now, old man”.

Miten tulevaisuudessa ostetaan?

Puheentunnistustekniikkaa on sovellettu jo hyvän aikaa esimerkiksi tekstin tuottamiseen. Myös navigaattorille ja hakukoneille voi antaa ohjeita puhumalla. Uudempia tulokkaita ovat virtuaaliassistentit, jotka keskustelevat kanssasi tekstin tai puheen välityksellä.

Kaupankäynnissä näitä virtuaaliassistentteja hyödynnetään yhdessä tekoälyn ja koneoppimisen kanssa. Yhdistelmä mahdollistaa tuotteiden ostamisen pelkästään älykaiuttimen kanssa keskustelemalla. Tällä hetkellä puheostamista tarjoavat sähköisen kaupankäynnin edelläkävijät Amazon, Google ja Alibaba. Suomen kielen tukea näistä ei vielä löydy, mutta on vain ajan kysymys, milloin Google saa oman apurinsa toimimaan useilla kielillä käännöstekniikkansa avulla.

Toinen mullistus ostotekniikan saralla koskee verkkokaupan muodon ja rajojen häipymistä. Esimerkiksi minkä tahansa pikaviestimen voi muuttaa verkkokaupaksi. Facebook Messenger, WhatsApp tai verkkosivuilla oleva keskusteluikkuna toimii mainiosti myyntikanavana. Maksukin hoituu keskustelun aikana OP Kassabotin kaltaisten sovellusten tai mobiilimaksutapojen avulla.

Missä tulevaisuudessa ostetaan?

Joku on saattanut huomatakin, että ruokakauppoihin on tullut jo itsepalvelukassoja. Kunnioitettava saavutus, mutta niin last season. Seuraava evoluutiovaihe on kokonaan itsepalveluperiaatteella toimivat myymälät. Amazon avasi vuoden 2016 lopussa Seattleen Amazon Go -kaupan, jossa veloitus tapahtuu automaattisesti mobiilisovelluksessa ja fyysistä kassaa ei ole ollenkaan. Kyseessä on tietysti pilottihanke ja myytävät tuotteet on valittu konseptiin sopiviksi. Peli on kuitenkin avattu.

Virtuaaliassistentit ja tekoäly mahdollistavat uudenlaisten käyttöliittymien ja käyttäjäpolkujen syntymisen. Kun taustalla on tekniikka, joka toimii rajapintojen avulla, vain mielikuvitus on rajana käyttöliittymien toteutuksessa. Siksi kannattaakin miettiä missä ja milloin asiakas haluaa ostaa ja viedä käyttöliittymä siihen tilanteeseen.

Myymälöissä, pop-up-kaupoissa, kioskeissa yms. voidaan hyödyntää samaa tekniikkaa taustalla. Matkalipun ostaminen applikaatiolla on jo tuttua, mutta minne kaikkialle tilanteeseen liittyvä verkkokauppa tai digitaalinen kaupankäynti voikaan vielä ulottua? Myös erilaiset laitteet, kuten älykellot, autot, kodinkoneet ja erilaiset tunnistimet tulevat olemaan suuremmassa roolissa sähköisessä kaupankäynnissä.

Miten käyttäjäkokemus muuttuu?

Käyttäjille tarjotaan uusia tapoja tarkastella tuotteita. AR (augmented reality) ja VR (virtual reality) mahdollistavat tuotteiden tarkastelun siinä ympäristössä, johon tuotetta ollaan hankkimassa. Esimerkkinä Ikea Place -sovellus, jonka avulla sohvan voi sijoittaa AR-tekniikalla omaan olohuoneeseen tarkasteltavaksi. Sohvaa voi kiertää ja katsella eri suunnista. Myös istumista voi kokeilla, tosin kokemus voi olla huono. Ostokokemuksessakin on vielä hiukan parannettavaa.

Lisäksi tuotteiden esilletuontiin kehitellään paljon myyntiä edistäviä tekniikoita. Yksi avainsanoista on personointi. Käyttäjistä kerätyn datan, analytiikan, tekoälyn ja koneoppimisen avulla pystytään rakentamaan yksilöllisiä käyttäjäkokemuksia. Tuotteen hinta voi vaihdella ajankohdan, sijainnin, ostohistorian, päätelaitteen, selaushistorian ja vaikka sään perusteella.

Myös näytettävät tuotteet voivat vaihdella. Miksi näyttää asiakkaalle tuotetta, josta tiedetään, ettei hän sitä osta? Tai miksi myydä tuote halvalla, kun tiedetään, että asiakas ostaa sen kalliimmallakin? Myös tuotepäälliköiden työ helpottuu, kun samaa tekniikkaa voidaan yhdistää katelaskentaan ja myyntiin osataan ottaa ne oikeat tuotteet. Vielä kun tekoäly vertaa tuotteiden vaikutusta toisiinsa, maailma on jo melkein valmis.

Myös verkkokauppa-alustoille tapahtuu mielenkiintoisia asioita, mutta siitä lisää myöhemmin.

Avainsanat:
evoluutio, kaupankäynti, käyttäjäkokemus, verkkokauppa
ambientia

Blogi