Viimeksi kirjoitin siitä, miten verkkokaupan toiminnallisuuksia rajataan ja priorisoidaan MVP-vaiheessa (Minimum Viable Product). MVP-vaiheessa verkkokaupan toimivuus testataan pelkästään välttämättömillä ominaisuuksilla. Verkkokaupan käyttöliittymä tulisi kuitenkin käyttäjätestata kertaalleen jo ennen MVP-toteutusta.

Hetkinen, siis verkkokaupan käyttöliittymä pitäisi käyttäjätestata jo ennen kuin sen perustoiminnot on edes rakennettu? Kyllä, koska MVP-vaiheessa lähdetään rakentamaan jo oikeita toiminnallisuuksia, joiden on määrä tulla oikeaan verkkokauppaan. Kun tehdään jotain uutta, ei kuitenkaan voida koskaan olla ihan varmoja, että edellisestä verkkokaupasta saadun analytiikan perusteella tehty uusi käyttöliittymä toimii käytännössä yhtä hyvin kuin teoriassa.

Siksi ennen kuin mitään oikeaa vielä rakennetaan, kannattaa käyttöliittymä testata jo etukäteen.

Tee ensin prototyyppi ja testaa sitä

Jotta välttyisit turhilta sudenkuopilta ja virhearvioilta, tee käyttäjätestaus etukäteen prototyypin avulla. Prototyypissä simuloidaan verkkokaupan toimintoja ilman minkäänlaista teknistä toteutusta. Proto voidaan nykyaikaisilla työkaluilla rakentaa helposti käyttöliittymän suunnittelun yhteydessä.

Prototyypin ajatuksena on, että se näyttää ja tuntuu samalta kuin lopullinen toteutus. Klikkaukset ja sivujen vaihdokset saadaan tuntumaan oikeilta, vaikka taustalla ei oikeasti tapahdukaan mitään. Prototyypin avulla päästään testaamaan käyttöliittymän toimivuutta jo ennen kuin yhtäkään toiminnallisuutta varsinaisesti rakennetaan.

Käyttäjätestaus on tärkeä osa protoilua, koska testauksen myötä saadaan arvokasta tietoa loppukäyttäjiltä. Parhaita testaajia ovat aidot asiakkaat, jotka kuuluvat verkkokaupan kohderyhmään. Jo muutamalla hyvin valitulla testaajalla ongelmakohdat nousevat esiin analytiikkatyökaluja käyttämällä.

Asiakkaan kanssa keskustelemalla saadaan vielä henkilökohtaisempi kosketus käyttäjäkokemukseen. Saadun palautteen perusteella prototyyppiin tehdään muutoksia ja annetaan se käyttäjille uudelleen testattavaksi. Seuraavaan vaiheeseen voidaan siirtyä, kun käyttäjäkokemus on todettu hyväksi.

Mutkan oikaisu harhauttaa kiertotielle

Toteutussuunnitelman verifiointi käyttäjätestauksella on tärkeä vaihe, jota ei saisi ohittaa. Usein etenkin kiireinen aikataulu, joka on siis kutakuinkin jokainen aikataulu jokaisessa projektissa, houkuttelee hyppäämään tämän vaiheen yli. Mutkien oikaiseminen kiireen keskellä ei ole yleensä hyvä idea, sillä ilman testivaihetta päädytään tekemään enemmän töitä ja vääriä asioita. Aikaa menee lopulta ihan yhtä kauan – ellei enemmänkin.

Lopputestaus ennen julkaisua on toki tärkeä vaihe. On kuitenkin ihan hyvä varmistua jo projektin alussa, että siinä tehdään oikeita asioita. Vai mitä?

 

ambientia

Blogi