Verkkokauppa on liiketoiminnan ala, jossa kerättävää tietoa analysoimalla saadaan merkittäviä hyötyjä aikaan, kun oikeanlaiset työkalut ja menetelmät otetaan käyttöön kunnolla eikä vain sinne päin. Myös valmiilla, pakasta otetuilla työkaluilla voidaan saavuttaa merkittävää kasvua myyntiin.

Markkinoinnin automaatio- ja BI-työkaluja on kehitetty jo pitkään ja niissä alkaa olla varsin tehokkaita vaihtoehtoja, jotka eivät välttämättä vaadi räätälöintiä tai muuta tunkkaamista. Siksi ihmetyttää, että niitä edelleen hyödynnetään verkkokaupoissa varsin vähän. Silloinkin, kun ne on otettu käyttöön, niitä ei kuitenkaan ole viritetty optimitasolle, jotta verkkokaupasta tulisi oikeasti rahantekokone.

3 datatyökalujen vähimmäistoimintoa

Suosittelen jokaista verkkokauppiasta kaupan kokoon katsomatta hyödyntämään datatyökaluja vähintään näihin kolmeen asiaan.

Optimaalisen asiakkaan kartoitus

Työkaluilla pitää olla mahdollista saada selville verkkokaupan käyttäjäprofiilit. Raporteista ei ole merkittävää hyötyä, ellei niistä selviä se optimaalinen asiakas, johon kauppiaan kannattaa panostaa.

Personoidut tuotesuositukset

Toinen helppo ja todella yleinen tapa palvella asiakkaita paremmin ja tehdä lisämyyntiä, on personoidut tuotesuositukset. Tätä varten on ollut jo pitkään saatavilla työkaluja ja ne alkavat olla suoraan laatikosta otettunakin varsin toimivia.

Jälkimarkkinointi

Monikanavaisen jälkimarkkinoinnin eli re-marketingin tavoitteena on saada käyttäjä palaamaan verkkokauppaan tekemään lisää ostoja tai tekemään kesken jäänyt ostos loppuun. Markkinoinnin sisältö personoidaan esimerkiksi verkkokaupassa käyneille, ostoskorin kesken jättäneille, tiettyjä tuotteita katsoneille tai muuten profiloiduille käyttäjille. Jälkimarkkinointi voi olla sähköpostia, bannerimainontaa, somemainontaa tai tekstiviestejä.

Kokeile esimerkiksi näitä työkaluja

Työkaluja on tosiaan tarjolla pilvin pimein ja verkkokauppiasta voivat palvella verkkokaupoille suunnattujen työkalujen lisäksi lukuisat BI-järjestelmät sekä markkinoinnin automaation työkalut. Tässä kuitenkin muutama nimenomaan verkkokauppojen dataa hyödyntävä työkalu.

Nosto

Nosto on sisällön personalisointiin keskittynyt työkalu, jolla voi tehdä myös jälkimarkkinointia. Se on suosittu työkalu helppokäyttöisyytensä vuoksi, mutta kolikon kääntöpuolena sen hinnoittelu on verkkokauppiaalle hieman epäedullinen, sillä Noston avulla tehdyistä kaupoista maksetaan provisio.

http://www.nosto.com/

Custobar

Custobar on uusi ja nouseva työkalu. Se vaatii vähän enemmän vaivannäköä kuin Nosto, mutta tarjoaa selkeämmin asiakkaiden segmentointiin liittyviä raportteja. Custobarin avulla pystyy tekemään myös jälkimarkkinointia.

https://www.custobar.com/

Magento BI

Magento on verkkokauppa-alusta, jolla on oma Business Intelligence -työkalu. Magento BI pystyy analysoimaan laajasti Magenton keräämää dataa ja sitä pystytään yhdistämään myös muihin palveluihin ja järjestelmiin, kuten esimerkiksi Google Analyticsiin. Järjestelmää kehitetään jatkuvasti enemmän automaation suuntaan.

https://magento.com/products/business-intelligence

Emarsys

Emarsyksen Artificial Intelligence Marketing lupaa ymmärtää jokaista asiakasta yksilönä ja tarjota erittäin personoitua ja kohdennettua sisältöä. Emarsys onkin viime aikoina nostanut paljon profiiliaan verkkokauppiaiden keskuudessa ja sitä promotaan vahvasti.

https://www.emarsys.com/en/

Google Data Studio

Lopuksi haluan mainita vielä Google Data Studion, vaikka se ei olekaan varsinainen verkkokaupoille suunnattu työkalu. Se on kuitenkin ilmainen Googlen palvelu, jota pystyy hyödyntämään myös verkkokauppojen pyörittämisessä. Sitä joutuu vain virittämään tarkoitukseen jonkun verran, joten se sopii paremmin tee-se-itse-henkisille verkkokauppiaille.

https://www.google.com/analytics/data-studio/

Aika ottaa asia haltuun

Tietysti jokaisen uuden työkalun hankintapäätös, valinta, asennus, konfigurointi, käytön opettelu sekä hyödyntäminen ottaa aikaa, jota kiireisellä verkkokauppiaalla ei ole. Se ottaa myös energiaa ja vaivannäköä, jota sitäkin on arjessa aika vähän ylimääräistä tarjolla. Mutta tähän on kaksi huojennusta tarjolla.

  1. Osa työkaluista on niin helppoja, että niiden käyttöönotto on lähinnä toimeentarttumiskysymys. Niillä monet toimet hoituvat täysautomaationa, eivätkä ne vaadi syvällistä ymmärrystä tai järjestelmätuntemusta.
  2. Minkä tahansa työvaiheen voi ulkoistaa – esimerkiksi Ambientialle. Ulkopuolinen palveluntarjoaja voi kartoittaa, valita, asentaa ja konfiguroida työkalut sekä opastaa käyttöönotossa ja kehittämisessä.

Lopulta kysymys on vain siitä, kuinka paljon tehoja omasta verkkokaupastaan haluaa saada irti.

 

Avainsanat:
analytiikka, automaatio, verkkokauppa
ambientia

Blogi