Lähtötilanne

Suomen Tivolilla oli ongelma: lipunmyyntipisteillä oli pitkät jonot ja paperisten lippujen käyttäminen maksamisessa oli vaivalloista. Tivolin toimitusjohtaja Lulu Sariola halusi ratkaisun lippujen myyntiin verkossa. Ja nimenomaan sellaisten lippujen, jotka voisi käyttää suoraan laitteeseen mennessä ilman jonotusta lippukioskilla.

Aiemmin ideana oli ollut ottaa RFID-rannekkeet käyttöön, mutta niiden käyttöönotto ei olisi ratkaissut itse ongelmaa – vaikka rannekkeen olisi maksanut etukäteen, pitäisi sitä kuitenkin jonottaa lippukioskilla. Lisäksi rannekkeet olisivat vaatineet omat lukijansa.

Mitä teimme

Ideoimme Ambientialla kevyen ratkaisun ongelmaan: nykyisille nettisivuille tehdään moderneilla välineillä lipun ostoon tarvittavat toiminnallisuudet. Lippu itsessään on QR-koodi, joka luetaan mobiiliapplikaatiolla laitteeseen mennessä.

Maksupalveluntarjoajaksi tuli Paytrail, joka oli juuri kehittänyt rajapinnan tällaista kevyttä toteutusta varten. Nyt asiakas pääsi maksamaan annettuaan vain sähköpostiosoitteensa ja puhelinnumeronsa.

Ajatuksesta toteutukseen kolmessa viikossa

Tiimimme lähti toteuttamaan ajatusta mob-coding-periaatteella yhdessä matkan varrella ideoiden. Aloituksesta tuotantokäyttöön meni kolmisen viikkoa. Matkan varrella pidimme asiakkaalle pari demoa, joissa kyselimme asiakkaan ajatuksia ja viilasimme suunnitelmia.

Toteutuksessa käyttämämme teknologiat:

  • Lippuvalikoiman näyttö olemassa olevilla nettisivuilla: Firebase, Google Cloud Functions
  • Ostoskori: Vue.js
  • Maksutapahtuma: Paytrail E2
  • Lipun lähetys asiakkaalle sähköpostilla ja / tai tekstiviestillä: Sendgrid / Twilio
  • Lipun lukeminen Android-puhelimella: NativeScript-Vue
  • Lippujen käyttöraportti: Google Sheets

Lopputulos

Ensimmäisen kesän jälkeen tulokset olivat todella hyvät. Lippuja myytiin verkon kautta tuhansia ja varsinaisia virhetilanteita ei ollut. Jokunen asiakas oli kadottanut lippunsa, ja varmennuksen jälkeen liput lähetettiin heille uudestaan.

Paperisia lippuja myydään vielä suhteessa enemmän, mutta verkon kautta tehdyt ostot kasvavat. Asiakas voi myös vielä halutessaan vaihtaa verkosta ostetun lipun – esimerkiksi 10 kerran sarjalipun – paperisiin lippuihin.

Digitaalisia palveluja ja työkaluja myös muihin toimintoihin

Toteutettu ratkaisu mahdollistaa joustavan laajentamisen myös esimerkiksi herkkujen myyntiin. Tällöin asiakas voisi maksaa vaikka jäätelönsä ennakkoon ostetulla herkkulipulla. Lisäksi sama toteutus taipuu pienillä muutoksilla myös sähköiseen huvipuistolaitteiden tarkastukseen ja tarkastuskirjanpitoon. Tällöin lukija-applikaatiolla luettaisiin laitteissa olevat QR-koodit tarkastuksen yhteydessä ja tarkastuksen tulokset tallentuisivat sähköisesti.

Jätä yhteydenottopyyntö




Katso myös:

Foodstock – B2B-verkkokaupalla parempaa asiakaskokemusta

Uusi autokin ostetaan yhä useammin verkosta