Nettipioneereistä bisnesmuotoilijoiksi

Jos kaksikymmentä vuotta sitten tarvittiin sinnikästä saarnaamista internetin puolesta, nyt kasvu syntyy liiketoimintakokonaisuuksien hallinnasta, teknologiatehokkuudesta ja tekemisen ilosta.

Muutosta on vaikea nähdä silloin kun se tapahtuu, miettii Ville Availa, Ambientian toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Hän on juuri saanut kasaan tyypit ympäri Suomen. Syvällä Hämeessa, kliseisen kauniina kesäpäivänä ambientialaiset kehittävät tekemistään ja skoolaavat välissä yrityksen 20-vuotisjuhlien kunniaksi. Nämä eivät tosin ole ne isot bileet – niitä Availa lupailee loppuvuoteen 2016.

Viimeisten viiden vuoden aikana Ambientian henkilöstömäärä on tuplaantunut ja liikevaihto kolminkertaistunut. Kasvukäyrä on osoittanut koilliseen kaksikymmentä vuotta. Massiivisen 2 000 markan alkuinvestoinnin jälkeen rahaa ei ole tarvinnut sijoittaa, vaan kasvua on tehty tulorahoituksella ja alkuvuosina osin palkattomana työnä. Kertooko tämä myös siitä, että kasvua on haettu ilman isompia riskiloikkia?

Tapanamme ei ole ollut palkata kymmeniä ihmisiä ihmettelemään uutta ilmiötä tai teknologiaa, vaan bisnestä on rakennettu maltilla. Olemme melko rauhassa katselleet mitä on tulossa, sen sijaan että olisimme hypänneet uuteen suin päin. Haluamme nähdä, että uusi alue lähtee toimimaan ja kantaa itse itsensä, sanoo Availa.

Silti kasvu on aina ollut selvä tavoite, ja yritys hengeltään sekä arvoiltaan kasvuyhtiö – silloinkin, kun duunia tehtiin arveluttavassa luukussa alle parikymppisten kavereiden voimin. Ensimmäisen vuoden liikevaihto oli 56 000 markkaa ja duunilistalla nettisivuja. Piti aloittaa kertomalla, mikä on internet ja miksi sen pitäisi yrityksiä kiinnostaa.

Valtavirtaa kannattaa haastaa

Availa puhuu paljon teknologiatehokkuudesta ja mitä se tarkoittaa asiakkaalle. Tässä suhteessa hän näkee Ambientian myös alan haastajana.

Moni on lähtenyt tarjoamaan isoja, markkinoilla jo olevia ratkaisuja, joita kaikki muutkin tarjoavat. Ennemmin pitäisi tarjota sitä, mikä on järkevintä kulloiseenkin asiakastarpeeseen.
Ville Availa, Founder & CEO

Teknologiatehokkuus on hänen mukaansa myös yksi tulevaisuuden kasvun kulmakivistä. Ne muut ovat kyky omaksua uusia asioita ja viedä niitä eteenpäin yhdessä asiakkaiden kanssa. Tämä taas edellyttää sitä, mikä yhdistää ambientialaisia: tekemisen ilo ja asiakkaiden haastaminen luomaan entistä parempia ratkaisuja.

Mitä ne ratkaisut ovat muutaman vuoden päästä, sitä ei Availa vielä tarkasti tiedä. Nyt juuri töitä tehdään uuden liiketoiminnan kehittämiseksi asiakkaille, prosessien tehostamisen ja digitaalisten kanavien kautta tapahtuvan myynnin lisäämisen parissa.

Pieniä suuria muutoksia

Digitalisaatiolta odotetaan suuria loikkia, mutta Availa veikkaa muutosten syntyvän pienistä asioista, joita tapahtuu paljon samaan aikaan. Hän antaa esimerkiksi Uberin, joka mullisti taksiliikenteen. Kyseessä oli loppujen lopuksi teknologisesti melko yksinkertainen toteutus, mutta se sai ihmiset ymmärtämään mistä digitalisaatiossa on kyse.

Olemme vastaavasti auttaneet esimerkiksi autokauppaa tekemään samaa murrosta Suomessa.

Sitten kun yritys juhlii kolmikymppisiään, on tekeminen jo jotain ihan muuta. Käyttäjät osaavat vaatia nykyistä paljon pidemmälle kehitettyjä ratkaisuja ja moni nykyisin idea-asteella oleva asia on arkipäivää. Seuraavalle tasolle, tai vähän edemmäskin, on viety vaikkapa ostosten tekeminen tai asiakaskokemuksen personointi.

IT:stä tulee enemmän työkalu, internetistä vesijohtoverkostoa ja meidän työstämme puhtaasti bisneksen kehittämistä, arvioi Ville Availa.

Yli 20 vuotta alalla

Ambientian toiminnan juuret juontavat vuoteen 1996 internetin läpimurron alkuaikoihin, jolloin yritys tunnettiin nimellä Ambient Factor. Tuolloin liikeideana oli tarjota asiakkaille kattavasti palvelut internet-liittymien myynnistä yritysten verkkopalvelujen rakentamiseen. Perusperiaatteina alusta alkaen olivat halu vastata asiakkaan tarpeisiin, kannattava ja hallittu kasvu sekä voimakas panostus tuotekehitystyöhön ja laadun kehittämiseen. Kuvaavaa yrityksen sitoutumiselle asiakkaan toiminnan kehittämiseen on, että suurin osa toiminnan alussa muodostetuista asiakassuhteista jatkuu edelleen.

Toiminnan kasvaessa yrityksen omistajat tunnistivat yrityksen ydinosaamisen ja toimialan kehityksen mahdollisuudet. Yrityksen voimavarat ohjattiin määrätietoisesti yrityksille suunnattujen palveluiden ja visuaalisen osaamisen kehittämiseen.

Yksi asiakaskunnan kehittymisen kulmakivistä oli mm. pörssiyhtiöiden kanssa aloitettu yhteistyö. Tavoitteena oli entistä syvällisemmin ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja prosesseja. Toiminnassa korostuivat pitkien asiakassuhteiden tarjoamat edut, jotka mahdollistivat yrityksen kannattavan kasvun myös alan yleisen kehityksen hidastuttua.

Kotisivutehtaasta teknologiaa

Osana yrityksen kasvustrategiaa toteutettiin yhdistyminen teknologiapainotteisen uusmediayhtiön Kotisivutehtaan kanssa Ambientia Oy:ksi vuonna 2000, sekä muutto Hämeenlinnan seudun teknologiakeskukseen sen ensimmäisenä asiakkaana.

Kosken rannalle

Vuonna 2004 Ambientian toiminta laajeni Tampereelle yrityksen avattua sinne toisen toimiston. Toimisto sijaitsi ensin Hermiassa korkeakoulujen läheisyydessä. Tilojen käytyä ahtaiksi suunnattiin suoraan Tampereen keskeisimmälle paikalle – Finlaysonin alueelle, sen jälkeen toimistoa on ehditty laajentaa keskustassa jo pariinkiin otteeseen ja muuttaa avarampiin tiloihin.

Opaali.netistä Ambientia Labiksi

Ambientian toiminnan alle siirtynyt Opaali.net muuttui Ambientia Labiksi huhtikuussa 2005 projektisuunnittelija Tuuli Aallon johdolla. Lab tarjosi valmiita, laadukkaita kokonaisuuksia lähinnä markkinointi- ja kampanjointitarkoituksiin. Ambientia Labin toiminta päättyi vuoden 2006 alussa Tuuli Aallon siirtyessä Ambientialla projektipäällikön tehtäviin.

Codezillasta Ambientia Joensuuksi

Heinäkuussa 2005 Ambientia Oy osti osan Codezilla Oy:sta. Yritys oli keskittynyt tarjoamaan ohjelmointipalveluja alihankintana it-alan yrityksille ja oli tehnyt aikaisemmin töitä myös Ambientian kanssa. Erikoisosaamista olivat Java- sekä Open Source -teknologiat. Codezillasta muodostettiin Ambientian Joensuun toimisto, joka toimii Joensuun Tiedepuistossa.

Annoimme periksi Helsingin suhteen

Syksyllä 2006 Ambientia päätti avata vihdoin toimiston myös Helsinkiin, jossa valtaosa asiakkaista ja osa henkilökunnasta oli ollut tuolloin jo kymmenen vuotta. Pasilassa sijaitsevat toimitilat suunniteltiin pääasiassa tuotannolliseen käyttöön lähemmäs asiakkaita varsin pian neuvottelutilojen tarve ajoi laajentamaan tiloja suuremmaksi ja se olikin sitten menoa.

Toiminta laajeni Turkuun

Syksyllä 2008 Ambientian viides toimisto aloitti toimintansa Turussa. Turun toimiston painopiste suunniteltiin alunperin hyvin paljon digimainostoimiston tyyppiseksi. Tähän ei varsinaisesti kuitenkaan koskaan ehditty vaikka Turussa onkin ollut aina vanha suunnittelutiimi – palvelumuotoilutarpeet isoissa hankkeissa ajoivat ohi.

Kasvu konserniksi

Vuoden 2008 loppupuolella Ambientiasta muodostettiin konserni, joka aloitti uudella rakenteella vuoden 2009 alusta. Konsernin emoyhtiönä on Ambientia Group Oy ja liiketoimintaa harjoittaa yhtiöitä Suomessa ja Virossa (yhtiöiden yksilöidyt tiedot löytyvät yhteystietojen alta).

Naapurimaan valloitus ja päämajan muutto

Vuonna 2010 Ambientiasta tuli Liferayn kumppani sekä IBM:n Premier Partner. Loppuvuodesta Hämeenlinnassa oli muutto edessä ja päätoimipiste siirtyi viereiseen taloon, Innoparkin uusiin Visa-rakennuksiin. Samaan aikaan Ambientia päätti aloittaa myös naapurimaan valloituksen ja tytäryhtiö aloitti Ruotsissa.

Merkittävä kumppanuus ja palkittua asiakaspalvelua

Vuonna 2011 Ambientia saavutti ainoana pohjoismaisena toimijana premier-tason kumppaanuuden maailman suurimman wiki-toimittajan Atlassianin kanssa. Tämä merkitsi Ambientialle erityisesti tunnustusta merkittävästä työstä kolmen viimeisen vuoden aikana. Saman vuoden syksyllä ambientialainen Henna Kautto valittiin Vuoden Service Desk -asiantuntijaksi.

Kasvava asiantuntijaorganisaatio

Vuoden 2012 aikana Ambientia nousi Liferayn-kumppanina kultatasolle ja lisäksi sai Atlassian Enterprise Expert -statuksen. Konserni pysyi edelleen Deloitten Technology Fast 50 -listalla kuudetta vuotta peräkkäin ja ylsi ensimäistä kertaa Tietoviikon listauksessa 250 suurimman tieto- ja viestintätekniikka-alan yrityksen joukkoon. Lisäksi Tekniikka&Talous –lehti listasi Ambientian 99 lupaavimman yrityksen joukkoon Suomessa.

Platinatason tekijä

Vuonna 2013 Ambientia kohensi edelleen asemaansa Liferay-rintamalla nousemalla ensimmäisenä Suomessa Liferayn kumppanuusohjelman platinatasolle. Ambientia viesti vuoden aikana ilosanomaa mm. sosiaalisesta intranetista sekä aloitti tarjoamaan Atlassian Confluence – ja JIRA-ohjelmistoja pilvipalveluna.

Vihdoin yli 100 henkilö

Alkuvuonna 2015 Ambientian henkilöstömäärä ylitti sadan. Keväällä 2015 Ambientia Group osti yli 80 prosenttia Insolosta ja sen virolaisesta tytäryhtiöstä. Yhdeksän henkilöä työllistäneen Insolon asiakkaita olivat muun muassa MTV ja Kämp Group. Insolon ympärille muodostettiin Ambientian verkkokauppaliiketoiminta. Kaupan avulla Ambientia vahvisti verkkokauppaosaamistaan ja lisäsi osaajien määrää.

Parhaiden työpaikkojen joukkoon Suomessa

Vuonna 2015 Ambientia osallistui ensimmäistä kertaa Suomen parhaat työpaikat -tutkimukseen ja sijoittui heti parhaiden listalle. Tutkimukseen osallistui 153 organisaatiota. Esimerkkinä palkitusta yrityskulttuurista toimii ShipIt Day. Noin kolmesti vuodesa pidettäviin tapahtumiin saatiin idea australialaiselta päämieheltä Atlassianilta. Myös seuraavana vuonna 2016 Ambientia sijoittui kilpailussa listalle. Ambientialla on myös vuosilta 2017 ja 2018 Great Place to work Institute Finlandin myöntämä sertifikaatti hyvästä työpaikasta.

Verkkokauppatoiminta laajenee

Keväällä 2016 Ambientia E-commerce Oy osti osakevaihdolla kolme verkkokauppayhtiötä Sopranolta. Järjestelyn myötä Ambientian verkkokauppatoiminta vahvistui Suomessa ja Virossa.