Verkkokaupparatkaisut, eli verkkokauppa-alustan valinta tulisi aina lähteä yrityksen liiketoimintatavoitteista, loppukäyttäjien tarpeista ja verkkokauppajärjestelmän roolista osana muita digitaalisia palveluita.

Eri järjestelmien (esim. ERP, CRM, tuotetieto, markkinoinnin automaatio, maksujärjestelmät) integraatiomahdollisuudet tulee myös arvioida.

Valjastamme parhaat teknologiat ja pyrimme ymmärtämään tulevaisuuden signaaleja, jotta pystymme rakentamaan parhaat ratkaisut asiakkaidemme liiketoiminnan menestykseksi. Toteutamme verkkokauppoja markkinoiden johtavilla teknologiaratkaisuilla, joita ovat muun muassa alla kuvaillut Magento, Shopify ja Liferay Commerce. 

1. Magento

Magento on täysin valmis verkkokauppa-alusta, joka tarjoaa paljon valmiita toiminnallisuuksia.

Se on maailman suosituimpia verkkokauppa-alustoja ja suomessakin eräänlaisessa starndardin asemassa. Magento soveltuu niin kuluttajakauppaan kuin B2B-kauppaankin ja tarjoaa valmiudet monikanavaisen ostokokemuksen tukemiseen sekä kansainvälistymiseen.

”Magento on helposti integroitavissa myös muihin liiketoimintajärjestelmiin.”

Siksi se on hyvä ja kestävä valinta myös organisaation IT-arkkitehtuurin näkökulmasta. Gartnerin kuuluisassa nelikentässä Magento on Leader -osiossa.

Magentosta on tarjolla kaksi eri lisenssimallia. Magento Community (CE) on ilmainen ja perustuu yhteisön tarjoamaan tukeen. Magento Enterprise (EE) on puolestaan kaupallinen versio, jossa on edeltäjää selvästi laajemmat ominaisuudet sekä tukipalvelu. 

Ambientia on kokenut Magento-ratkaisujen toteuttaja: konsultoimme, suunnittelemme, toteutamme sekä ylläpidämme ympäristöjä.

Lyhyesti:

  • Helposti integroitavissa muihin liiketoimintajärjestelmiin
  • Valmis alusta ja paljon toiminnallisuuksia
  • Soveltuu sekä kuluttaja, että B2B-kauppaan

Lue lisää Magentosta

2. Headless Commerce ja mikropalvelut

Monesti verkkokaupan toiminnallisuudet löytyvät yhdestä järjestelmästä, jota jatkokehitetään vuosien varrella hiljalleen.

Kokonaisuudesta saattaa kuitenkin ajan kanssa syntyä vaikeasti hallittava kokonaisuus ja ajoittain kalliit elinkaarikustannukset. Tällaisessa tilanteessa mikropalveluarkkitehtuuriin perustuva verkkokauppa saattaa olla perusteltu vaihtoehto. Mikropalvelu tarkoittaa ratkaisua, jossa yksittäisen verkkokauppa-alustan sijaan yrityksellä on käytössä useita kaupankäyntiä tukevia digitaalisia palveluja.  

”Iso verkkokauppajärjestelmä on korvattu useammalla kevyellä ratkaisulla.”

Mikropalveluratkaisuissa erotetaan eri kanavat ja asiakkaan kosketuspisteet yrityksen liiketoimintaa ohjaavista järjestelmistä.

Asiakkaan kosketuspisteet (customer touchpoints) tarkoittavat eri kanavia kuten vaikka B2B ja B2C-verkkokauppaa, mobiiliaplikaatiota (Instagram, Facebook, yrityksen omat esim. kanta-asiakassovellukset), chatbotteja, ääniohjauksella toimivia laitteita ja yrityksen sisäisiä työkaluja, jotka käyttävät samoja liiketoimintaa ohjaavia ja auttavia järjestelmiä. Ja tottakai myös kivijalkaa.

Yrityksen liiketoimintaa ohjaavilla järjestelmillä tarkoitetaan puolestaan esim. ERP, MOM, CRM, PIM, MDM järjestelmiä, joiden käyttöönottoprojektien pituus on pidempi, kuten myös näiden järjestelmien elinkaarikin.

Headless commerce -ratkaisussa yhdistetään eri kanavat taustajärjestelmiin mikropalveluarkkitehtuurilla ja joka pystyy vastaamaan nopeasti muuttuvan liiketoimintaympäristön vaatimuksiin. Näin saavutetaan ketteryyttä, nopea takaisinmaksuaika ja vältytään päällekkäisiltä järjestelmiltä.

Lyhyesti:

  • Sopii tilanteeseen, jossa jo olemassa olevan verkkokaupan toiminnallisuuksia on kehitetty hiljalleen yhteen järjestelmään
  • Pystyy vastaamaan nopeasti muuttuvan ja monimutkaisen liiketoimintaympäristön vaatimuksiin

Lue lisää mikropalveluista

3. Shopify

Helppokäyttöisyydestään ja asiakastuestaan palkittu, täysin pilvipohjainen Shopify tarjoaa verkkokauppiaalle kaikki tarvittavat perusominaisuudet helppokäyttöisessä paketissa ja mahdollistaa verkkokaupan aloittamisen nopeasti.

Shopifyn ympärillä on elinvoimainen ja laaja ekosysteemi, joka tarjoaa ratkaisuja suomalaisista verkkomaksuista ja toimitustavoista erilaisten myynnin työkalujen integraatiohin. Sen avulla toteutetut verkkokaupparatkaisut toimivat mainiosti kaikilla päätelaitteilla.

”Shopify on oletuksena saavutettava, mobiiliystävällinen ja responsiivinen.”

Kaupan ollessa täysin pilvipohjainen peruskäyttöönotto tapahtuu konfiguroimalla verkkokaupan perusasetukset ja ottamalla käyttöön esimerkiksi yksi monista ulkoasupohjista. Shopifyhyn on saatavilla suomalaiset maksutavat kuten Paytrail ja Maksuturva. Lisäosien kautta käytössä ovat myös suomalaiset ja kansainväliset toimitustavat kuten, Posti, DHL ja Postnord.

Shopifyn hinnoittelu muodostuu kahdesta osasta: kuukausimaksusta ja verkkomaksupalvelujen käytöstä, jossa veloitetaan 0,5 – 2 % suuruinen välityspalkkio verkkokaupan myynnistä. Saatavilla on myös Shopify Plus, jonka erottaa muista versioista muutama isompi asia. Shopify Plus mahdollistaa myös B2B-myyntimahdollisuuden, se sopeutuu käyttäjämääräpiikkeihin automaattisesti ja tarjoaa perusversiota paremmat kehittäjätyökalut. Lisäksi Shopify Plussassa ei ole erillistä verkkokaupan liikevaihtoon sidottua prosenttimääräistä hinnoittelua, vaan noin 1667$ suuruinen kuukausimaksu.

Testaa ilmaiseksi

Shopify tarjoaa 14 päivän ilmaisen kokeilujakson, jonka aikana kauppaa pääsee testaamaan ja miettimään vielä onko se oikea valinta omiin tarpeisiin. Ambientia on testijaksolla mukana opastamassa kuinka kaupan saa käyttöön. Shopify tarjoaa jatkuvasti uutta sisältöä ja vinkkejä Shopifyn hyödyntämiseen. Shopify on nopeasti markkinoille haluavan kauppiaan valinta, ja soveltuu silloin kun verkkokaupalle ei ole isompia räätälöintitarpeita.

Lyhyesti:

  • Pilvipohjainen verkkokauppa-alusta
  • Oletuksena saavutettava ja mobiiliystävällinen
  • Ilmainen 14 päivän testaus

4. Liferay Commerce

Liferay Commerce on digitaalinen kaupankäyntialusta, joka toimii optimaalisesti Liferay-portaalin kanssa.

”Liferay Commercen avulla on helppo hyödyntää täysin integroitua sisällönhallintajärjestelmää.”

Ambientia toimii Liferayn kouluttajana, jälleenmyyjänä sekä ratkaisujen toteuttajana Euroopan suurimman sertifioidun Liferay-tiiminsä avulla.

Jäikö jokin vielä mietityttämään? Jätä viesti – vastaamme mielellämme!