Verkkokaupan voittokulku haastaa kivijalkamyymälät muovaamaan liiketoimintamallejaan. Miten digitaalisesta kaupankäynnistä saisi mahdollisimman tukevan jalansijan?
Muodonmuutos ei ole aivan yksinkertainen juttu. Haasteet liittyvät varsinkin brändin omintakeisen DNA:n säilyttämiseen. Ratkottavaa riittää erityisesti silloin, jos koetat viedä liiketoiminnan logiikkaa kivijalkamaailmasta verkkoon sellaisenaan.
Satsaa sivuston sisäiseen hakuun ja suosituksiin
Yksi toimiva tapa on keskittyä palvelukokemusta tukeviin ominaisuuksiin: hyvä sivustohaku ja suositukset ovat yllättävän tärkeitä työkaluja verkkokauppiaalle. Näihin investoimalla teet ostokokemuksesta henkilökohtaisen, ja asiakas tuntee myymälöistä tutun brändin yhä omakseen.
Voit tarjota verkkokaupassa osuvia tuotesuosituksia asiakkaan selaus- ja hakuhistorian perusteella. Sivuston sisäistä hakua optimoimalla puolestaan helpotat ja lyhennät asiakkaan reittiä hänen etsimänsä tuotteen luo. Molempien keinojen avulla vahvistat asiakaskokemusta ja nostat asiakastyytyväisyyttä. Se näkyy myynnin kasvuna.
Muokattavaa, monikanavaista kaupankäyntiä
Mahdollisimman avoin ja joustava verkkokauppa-alusta on toinen hyvän brändikokemuksen mahdollistaja.
Alustavaihtoehtoja on useita, ja niiden joukosta on löydettävä se omiin tarpeisiin paras: kustomoitava, ominaisuuksiltaan monipuolinen ja valmis kasvamaan liiketoiminnan mukana. Räätälöidyssä verkkokaupassa asiakas voi kokea sen tutun tunnelman, jota on myymälästäkin etsinyt.
Digitaalisella asiakaspolulla on huomioitava online- ja offline-kohtaamisten saumaton jatkumo. Se edellyttää panostamista mm. asiakaspalveluun, tarkkoihin tuotekuvauksiin ja valokuviin sekä tilausten käsittelyyn. Mieleenpainuvat ostokokemukset vahvistavat asiakasuskollisuutta sekä digi- että reaalimaailmassa.
Kuusi vinkkiä sinulle, joka viet kaupankäynnin myymälästä verkkoon
1 – Tiedosta, ettet voi suojata liiketoimintaasi 100-prosenttisesti ulkoisilta vaikutuksilta, kuten talouden heilahteluilta. Voit kuitenkin rakentaa verkkokauppastrategian, joka auttaa kestämään muutoksia nykyistä paremmin.
2 – Tee myymälästä ja digikanavistasi yhtenäinen kokonaisuus, jotta asiakkaasi voivat valita joustavasti juuri heille sopivan tavan asioida kanssasi.
3 – Investoi teknologiaan, joka helpottaa datan keruuta ja analysointia. Ymmärrät paremmin syyt onnistumisten takana.
4 – Ketteryys ratkaisee: valitse teknologioita, jotka ovat riittävän joustavia mukautumaan asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin.
5 – Ja kaiken edellisen yhteenvetona: kun viet liiketoimintaasi kivijalasta verkkoon, muista lähestymistapa, jossa saumaton asiakaskokemus on ykkönen.
6 – Sitouta myymälähenkilökunta mukaan verkkokaupan matkalle tarjoamalla koulutusta ja työkaluja digitaalisten kanavien käyttöön ja hyödyntämiseen myynnin ja asiakaspalvelun tukena. Kannusta henkilökuntaa tuomaan myös omia ideoitaan verkkokaupan kehittämiseen ja parantamaan asiakaskokemusta ja myyntiä yhdessä.
Näihin kriittisen tärkeisiin alueisiin keskittymällä voit ottaa verkkokaupan haltuun oman brändisi näköisesti, yhtä aikaa uusia yleisöjä houkuttaen ja vanhoja asiakassuhteita vahvistaen.
Jutellaanko lisää verkkokaupoista?
Tilaa sisältömme
Haluatko sisältömme sähköpostiisi? Meillä on tarjolla muun muassa tietoa verkkokaupoista ja asiakaskokemuksen kehittämisestä.
Lisää aiheeseen liittyvää

Blogi
Verkkokaupan menestys vaatii monenlaista osaamista – tutustu eri työntekijärooleihin ja niiden merkitykseen
Jokaisella verkkokaupan tehtävällä tulee olla vastuuhenkilö tai -tiimi. Millaisia työrooleja verkkokaupassa on?
Lue lisää
11.4.2023

Blogi
Luomassa inspiroivaa verkkokauppaa: kampanjoiden, tuotteistuksen, personoinnin ja elämyksellisyyden merkitys
Tunnetko verkkokaupan myyntiä parhaiten tukevat keinot? Kaupallista verkkokauppasi ominaisuudet ja vauhdita myynti kasvuun.
Lue lisää
28.3.2023