Kuvantunnistus käytössä Elenian kiitetyssä mobiilipelissä: ”Olimme yhtä mieltä siitä, että idea on timanttia.”

Kuvantunnistus käytössä Elenian kiitetyssä mobiilipelissä: ”Olimme yhtä mieltä siitä, että idea on timanttia.”

Miten mobiilipeli ja kuvantunnistus auttavat pitämään huolta Elenian sähköverkosta?

Jos sähköasentajalla on mahdollisuus saada kuvamateriaalia korjauskohteesta, itse työ voi käydä helpommin ja nopeammin. Ja jos kuvia saadaan noin 30 000 kappaletta, voi automaattinen kuvantunnistus olla apuvälineenä aika jees. Tämä ja pari muutakin faktaa selvisi, kun sähköyhtiö Elenialle suunniteltiin pelillistä sovellusta. 

Välillä asioita pitää katsoa laatikon ulkopuolelta. Ja joskus niitä pitää katsoa sähkökaapin ulkopuolelta.

Tähän toteamukseen törmäsivät Ambientian palvelumuotoilijat Niina Halminen ja Saila Kurtti, kun sähköyhtiö Elenian kanssa päätettiin ryhtyä kehittämään pelillistä sovellusta.

– Asiakkaalla oli tavoite kehittää sähköverkon kunnossapitoa. Meidän tehtävämme oli konseptin rakentaminen pelillisin keinoin tehtävälle toteutukselle. Olimme kaikki yhdessä sitä mieltä, että idea mobiilipelistä on timanttia. Mutta etenemään lähdettiin käyttäjä ja asiakas edellä, Halminen kiteyttää.

Miten sähkökaapeista tehdään pelielementtejä?

Asiakkaan näkökulmaa tarjosi Elenian kumppanuus- ja innovaatiopäällikkö Harri Salomäki. Hän muistuttaa, että Elenialla on hallussaan melkoinen määrä ylläpidettävää ja huollettavaa: jakokaappeja ja muuntamoita on Elenialla yhteensä noin 80 000 ja niistä jokainen tarkastetaan 6– 8 vuoden välein.

Nyt haluttiin tietää, olisiko muuntamoista ja sähkökaapeista mahdollista saada dataa myös virallisten tarkastusten välissä.

– Kaikilla on nykyään kännykkäkamerat. Mietimme, että mitäpä jos saisimme ihmiset lähettämään meille kuvia muuntamoista ja jakokaapeista ympäri Suomea. Se vähentäisi turhia tarkastuskäyntejä ja auttaisi asentajia myös varustautumaan oikeilla työkaluilla, kun vaikkapa kolhiintunutta muuntajaa lähdetään korjaamaan.

Näistä lähtökohdista mobiilipelin suunnitteleminen tuntui parhaalta ratkaisulta. Edessä oli kuitenkin monta kysymystä.

– Puhelimet ovat täynnä sovelluksia ja ilmaisia pelejäkin on paljon tarjolla. Miksi käyttäjä siis lähtisi pelaamaan juuri sähköyhtiön peliä, jos eivät esimerkiksi olisi yhtiössä töissä? Mikä olisi nimenomaan sähköyhtiön tarjoaman pelisovelluksen pihvi? Näihin kysymyksiin ratkaisua lähdettiin hakemaan loppukäyttäjiä osallistavista työpajoista, Halminen kertoo.

Suunnittele, tunnista, aktivoi, motivoi

Työpajoihin huokuteltiin potentiaalisia pelaajia erilaisilla taustoilla Elenian verkostoista ja asiakkaista. Työtä alettiin tehdä koronapandemian kynnyksellä, joten livetapaamiset vaihtuivat Teamsin ja Zoomin käyttöön.

– Päätimme, että verkkoaineistosta pitää tehdä todella erottuva. Käyttöön otettiin värikkään visuaalisen ilmeen lisäksi pelilautamainen eteneminen, profiilikortit ja avatar-hahmot, Halminen kertoo.

Suunnittelutyön keskiössä oli tunnistaa erilaisia keinoja ja tapoja, joilla pelaajia voidaan aktivoida, motivoida ja sitouttaa käyttämään sovellusta. Peli lanseerattiin toukokuussa 2021 – juuri kun toinen koronakevät oli tuonut ihmiset ulkoilemaan enemmän kuin koskaan ennen.

Kun EleniaGO oli ollut julkisena viikon, oli kuvia kertynyt Elenian verkkopalvelimelle yli kaksi tuhatta. Tämän jälkeen käyttäjäkunta on kasvanut tasaisesti ja nyt saldona on yli 40 000 otettua valokuvaa noin 20 000 eri kohteesta.

Ja koska neljänkymmenen tuhannen kuvan läpikäynti käsipelillä ei ole järkevää eikä mahdollista, automaattinen kuvantunnistus ottaa materiaalista koppia.

Kuvantunnistus kunnossapidon työvälineeksi

Kuvantunnistus perustuu Amazon Web Servicesin (AWS) tarjoamaan Amazon Rekognition –teknologiaan. EleniaGOn tapauksessa kuvantunnistuksen tekemät poikkeamahavainnot kuten havainnot puuttuvista hengenvaara-kylteistä listataan automaattisesti verkkotietojärjestelmää varten.

– Kuvantunnistus löytää ja merkitsee kuvista kunnossapitosuunnittelijaa kiinnostavia asioita, Ambientian Head of Cloud and Development Heikki Malkamäki kuvailee.

Kuvantunnistus saattaa esimerkiksi havaita, että kuvasta puuttuu aurausviitta tai hengenvaarasta varoittava kyltti. Kunnossapitosuunnittelija saa havainnot suoraan tietoina verkkotietojärjestelmästä. Havainnon avulla hän voi suunnitella tarvittavat kunnossapitotoimenpiteet ilman, että ensin joutuisi käymään valtavan määrän kuvamateriaalia silmin läpi.

– Keskeistä kuvantunnistuksen käyttämisessä on juuri se, että kuvamassaa on niin paljon, ettei sen läpikäyminen ihmissilmin ole järkevää. Toinen tärkeä asia on, että kuvamateriaalia on oltava riittävästi algoritmin ”kouluttamiseksi”, Heikki Malkamäki valottaa.

Ambientian Elenialle toimittama ratkaisu on suunniteltu skaalautumaan kuvamassan mukaan.

– Elenian omat tekijät olivat aktiivisesti mukana, kun tekoälyä koulutettiin. Autoimme heitä ottamaan käyttöön Amazonista ominaisuuden, jolla kuvamassaa pystytään käymään läpi ja siitä voidaan merkitä kiinnostavia havaintoja. Tällä hetkellä kehitämme kuvantunnistukseen myös ominaisuutta, jossa tunnistettua tekstiä verrataan kohteesta tallennettuihin tietoihin. Kuvantunnistuksen avulla saadaan myös järjestelmistä puuttuvaa tietoa, kuten puuttuva jakokaapin tai puistomuuntamon valmistajatieto. 

Yksi työkalu sähköverkon ylläpitoon

Kuvantunnistus on nyt yksi työkalu siinä työkalupakissa, jolla pidetään jatkuvasti huolta Elenian sähköverkosta.

– Kun etukäteen nähdään, että kohteessa on jotakin vialla, korjaus voidaan suunnitella ja tehdä ennen kuin häiriöitä syntyy. Jos kuvasta nähdään selvästi, että sähkökaappi on ulkoisesti kunnossa, turhaa tarkastusreissua ei tarvitse tehdä. Silloin voidaan käyttää säästynyt aika muuhun, Elenian Harri Salomäki kiteyttää.

Halmisen mukaan pelillistäminen on hyvä työmenetelmä, kun palvelumuotoilua halutaan lähestyä hieman erilaisesta kulmasta.

– Pelilliset ratkaisut eivät sovi kaikkiin projekteihin, kuten mikään ratkaisu ylipäänsä ei sovi kaikkeen. Mutta on paljon asioita, joita voidaan tehdä mielenkiintoisesti pelillistämisen avulla. Pelillisyyteen kuuluu paljon inhimilliseen motivaatioon ja käyttäytymiseen liittyviä asioita, joita voidaan hyödyntää kehittämistyössä – moni mieltää, että käytössä pitää olla mobiilipeli, jotta voidaan puhua pelillistämisestä, mutta pelillisiä elementtejä voidaan käyttää hyvin monenlaisissa projekteissa.

EleniaGO sai Laatukeskuksen innovaatiopalkinnon ja myös sähköalan eurooppalaiset etujärjestöt ovat huomioineet pelin ja idean.

­– Tämä oli hieno yhteistyö ja olemme lopputulokseen tyytyväisiä. Pelillistäminen on meille ollut tehokas ja pidetty tapa toteuttaa asioita, Harri Salomäki toteaa.

Haluatko tietää, miten mobiilipeliä lähdettiin konseptoimaan? Tilaa meiliisi keskustelutallenne, jossa kerrotaan lisää käytännön konseptointityöstä.  Lähetämme sen heti, kun video on julkaistu.