Foodstock on Suomen ensimmäinen digitaalisesti toimiva tukkukauppias, joka tarjoaa hankinta-, logistiikka- ja valikoimapalveluita tutuille yrityksille, kuten Suomessa toimiville Espresso House -kahviloille ja Kotipizzalle. Digitaaliseen infraan alusta alkaen panostanut Foodstock on oman alansa pioneeri, jolla ei ole ainuttakaan omaa varastoa. Sen ensimmäinen verkossa toiminut tilauskanava näki päivänvalon jo vuonna 2003.

Foodstock halusi uudistaa verkkokauppansa, joka toimii samalla asiakkaiden tilausjärjestelmänä. Tehtävä annettiin Ambientialle, joka hoiti projektin kunnialla maaliin.

Projektin kanssa ei aikailtu, vaan päätöksen jälkeen Foodstock halusi saada järjestelmän mahdollisimman nopeasti asiakkaidensa käyttöön. Ambientia osoitti pystyvänsä vastaamaan haasteeseen.

Foodstockin Head of Logistics Antti Harju

Foodstockin Head of Logistics Antti Harju

– Lähdimme edistämään projektia hyvin rivakasti. Määritimme aikataulun ja selvensimme Ambientialle Foodstockin toimintatapoja ja toivomiamme olennaisia ominaisuuksia, Foodstockin Head of Logistics Antti Harju kertoo.

– Ambientia vastasi huutoon poikkeuksellisen hyvin. He sisäistivät aika nopeasti, mitä ominaisuuksia tarvitsemme ja mihin kannattaa kiinnittää eritystä huomiota, hän jatkaa.

 

Säilytetään asema edelläkävijänä, tehostetaan prosesseja ja kehitetään entisestään digitaalista asiakaskokemusta

Tilausmäärien kasvaessa B2B-verkkokauppaan tarvittiin lisää nopeutta ja vakautta. Manuaalista työtä haluttiin automatisoida, jotta esimerkiksi arkipyhäpäivät eivät turhaan vaikuttaisi toimitusaikoihin. Näin varmistettiin asiakkaan odotuksiin vastaaminen ja jopa niiden ylittäminen tärkeimmissä asiakaskosketuspisteissä.

Loppukäyttäjät mukana kehitystyössä

Turkulaisen Kotipizza Uudenmaankadun franchisingyrittäjä Pertti Laitinen oli mukana uuden tilauskanavan tekemisessä

Foodstockin toiveena oli saada yksinkertainen, selkeä ja nopeasti käytettävä tilausjärjestelmä. Koska paras ja rehellisin palaute tulee aina loppukäyttäjältä, haluttiin ravintolat mukaan jo kehityksen alkuvaiheessa. Turkulainen Kotipizza Uudenmaankatu oli yksi ensimmäisistä testikäyttäjistä.

– Meidän yrittäjien kaikki toiveet huomioitiin tosi hyvin ja ne myös toteutuivat tässä uudessa järjestelmässä, Kotipizza Uudenmaankadun franchisingyrittäjä Pertti Laitinen kertoo.

Yhteistyön vaivattomuus vakuutti

Toimivan tilausjärjestelmän lisäksi kiitosta saa myös Ambientian yleinen osaaminen.

– Heillä on tosi rautaisen ammattitaidon omaava henkilökunta. Yhteistyötä oli kiva tehdä, sillä se oli helppoa ja vaivatonta. Olimme samalla aaltopituudella alusta asti, Pertti Laitinen sanoo.

– Projektin toteutukselle voi arvosanaksi melkein täydet pisteet antaa, Antti Harju toteaa lopuksi.

Näillä keinoilla sen teimme

Rakensimme verkkokaupan, joka on tavoitteen mukainen: tukkukaupan edelläkävijä. Tilaaminen on helpompaa ja nopeampaa. Tunnistimme keinoja, joilla edelläkävijyyttä voi tukea myös jatkossa. Teimme projektin yhteydessä erilaisia data-analyyseja ja löysimme näin yhdessä myös seuraavat askelmerkit tekoälyn hyödyntämiseen ja kilpailuedun vahvistamiseen.

 

Antti Harju, Logistics Manager, Foodstock:

”Foodstockin henkilökunnalla on vihdoinkin mahdollisuus nauttia joulun ja uudenvuoden pyhistä, kun ei tarvitse murehtia, että tilaukset menevät väärille toimituspäiville.”

Asiakas numeroina

Foodstock on varma ja vastuullisesti toimiva hankinta- ja logistiikkakumppani. Helsinki Foodstock Oy on Kotipizza Group Oyj:n kokonaan omistama, itsenäinen tytäryhtiö, joka tarjoaa hankinta-, logistiikka- ja valikoimapalveluita ketjuohjatuille yrityksille, kuten esimerkiksi Suomessa toimiville Espresso House -kahviloille sekä Kotipizza- ja Rolls-ravintoloille.

  • 85000 kpl Tilausmäärä vuodessa
  • 750kpl Asiakastoimipisteitä
  • 72MEur Liikevaihto

Jätä yhteydenottopyyntö




Katso myös:

Kevyt ja nopea ratkaisu helpompaan maksamiseen

Uusi autokin ostetaan yhä useammin verkosta