Foodstock on Suomen ensimmäinen digitaalisesti toimiva tukkukauppias, joka tarjoaa hankinta-, logistiikka- ja valikoimapalveluita tutuille yrityksille, kuten Suomessa toimiville Espresso House -kahviloille ja Kotipizzalle. Digitaaliseen infraan alusta alkaen panostanut Foodstock on oman alansa pioneeri, jolla ei ole ainuttakaan omaa varastoa. Sen ensimmäinen verkossa toiminut tilauskanava näki päivänvalon jo vuonna 2003.

Lähtötilanne

Säilytetään asema edelläkävijänä, tehostetaan prosesseja ja kehitetään entisestään digitaalista asiakaskokemusta

Tilausmäärien kasvaessa B2B-verkkokauppaan tarvittiin lisää nopeutta ja vakautta. Manuaalista työtä haluttiin automatisoida, jotta esimerkiksi arkipyhäpäivät eivät turhaan vaikuttaisi toimitusaikoihin. Näin varmistettiin asiakkaan odotuksiin vastaaminen ja jopa niiden ylittäminen tärkeimmissä asiakaskosketuspisteissä.

Mitä teimme?

Uuden verkkokaupan rakentaminen aloitettiin perehtymällä ravintola- ja kahvilayrittäjien arkeen.

  • Miten yrittäjän arki todellisuudessa rullaa asiakaspalvelun, varastonhallinnan ja raaka-aineiden toimitusten ympärillä?
  • Entä miten sitä voisi B2B-tilausjärjestelmän osalta edelleen helpottaa?

Dataan perustuvia parannuksia

Raaka-aineiden kierto ja menekin edistäminen on tärkeää. Yksikään raaka-aine ei saa loppua ja toisaalta turhaa hävikkiä yritetään välttää. Seurasimme kolmea pilottiravintolaa keräten palautetta ja dataa. Toisinaan arki yllätti myös kokeneen ravintolayrittäjän – Suomi voitti MM-kultaa jääkiekossa ja tavallisesta arkiyöstä tuli yksi toukokuun kiireisimmistä.

Arjen tekemisen perustaso automatisoitiin niin, että tilaus-toimitusrytmi säilyy ja minimoi virheet myös poikkeustilanteissa ottamalla esimerkiksi tulevat arkipyhät huomioon. Tämän lisäksi käyttö mahdollistettiin mobiilisovelluksessa, jota kehitettiin tilauskäyttäytymisen ja käyttäjätarinoiden perusteella. Pilottivaiheen jälkeen olennainen tieto oli tunnistettu ja sen avulla käyttöliittymästä oli kehitetty käyttäjälleen mahdollisimman intuitiivinen. Lopputuloksena oli aitoa lisäarvoa.

 

Näillä keinoilla sen teimme

Lopputulos

Rakensimme verkkokaupan, joka on tavoitteen mukainen: tukkukaupan edelläkävijä. Tilaaminen on helpompaa ja nopeampaa. Tunnistimme keinoja, joilla edelläkävijyyttä voi tukea myös jatkossa. Teimme projektin yhteydessä erilaisia data-analyyseja ja löysimme näin yhdessä myös seuraavat askelmerkit tekoälyn hyödyntämiseen ja kilpailuedun vahvistamiseen.

Antti Harju, Logistics Manager, Foodstock:

”Foodstockin henkilökunnalla on vihdoinkin mahdollisuus nauttia joulun ja uudenvuoden pyhistä, kun ei tarvitse murehtia, että tilaukset menevät väärille toimituspäiville.”

Asiakas numeroina

Foodstock on varma ja vastuullisesti toimiva hankinta- ja logistiikkakumppani. Helsinki Foodstock Oy on Kotipizza Group Oyj:n kokonaan omistama, itsenäinen tytäryhtiö, joka tarjoaa hankinta-, logistiikka- ja valikoimapalveluita ketjuohjatuille yrityksille, kuten esimerkiksi Suomessa toimiville Espresso House -kahviloille sekä Kotipizza- ja Rolls-ravintoloille.

  • 85000 kpl Tilausmäärä vuodessa
  • 750kpl Asiakastoimipisteitä
  • 72MEur Liikevaihto

Jätä yhteydenottopyyntö




Katso myös:

Risteilijäaluksen rakentamisessa turvallisuus on avainasemassa

Uusi autokin ostetaan yhä useammin verkosta