Marraskuun 25. päivä saapuu nopein harppauksin. Onko sinun verkkokauppasi mustan päivän strategiat jo hiottu kuntoon ja tekniikka valmiina uusiin ennätyksiin?
Nimitys Black Friday tulee erään teorian mukaan siitä, että se on päivä, jolloin kaupan punaisella miinuksella paukkuvat luvut kääntyvät jälleen mustiksi. Tänä vuonna, jos koskaan, se voi olla totta. Kansalaisia kurittava inflaatio ja hintojen nousu saa hetkeksi pyyhkiytyä mielistä, kun kauppiaat kisaavat asiakkaista toinen toistaan houkuttelevammilla tarjouksilla.
Kokosimme muistilistan, jolla voit selvitä päivästä kuivin jaloin.
1 – Tunne asiakkaasi ja aloita suunnittelu ajoissa
Jatkuva analyysi ja sen mukaan reagoiminen ovat verkkokauppiaan menestyksen peruspilareita – oli kyseessä sitten myytävät tuotteet, markkinointi tai tekniikka. Kokonaiskuva omasta asiakaskunnasta ja tieto siitä, missä potentiaalinen uusi asiakaskunta liikkuu, ovat elinehto kasvulle.
Black Fridayn suosituimpia tuotteita vuodesta toiseen ovat elektroniikka, kodinkoneet, vaatteet, kengät ja kosmetiikka. Tänä vuonna ennustamme myös matkailun ja tapahtumamyynnin nousevan suosioon.
Kaipaatko apua asiakkuuden hoitomallin rakentamisessa? Lue lisää palvelumuotoilutarjonnastamme.
2 – Haastavin etappi: tekniikka reilaan
Aktiivinen asiakkaiden ja heidän tarpeidensa analysointi ja markkinointitoimenpiteiden valmistelu ovat tärkeitä. Mutta nekään eivät auta, jos asiakas ei pääse verkkokauppaasi, se toimii liian hitaasti tai yhteys katkeilee. Mitä todennäköisimmin hän ei palaa enää takaisin.
Siksi kuormitustestaus on yksi tärkeimmistä asioista, jotka tulee tehdä ennen h-hetkeä.
Viimeistään alkusyksystä on hyvä aloittaa teknisen puolen valmistelut selvittämällä edellisen vuoden kompastuskivet. Sivustoilta tulisi testata ainakin kategoriasivujen ominaisuudet, hakutoiminnot ja ostoskorin toimivuus. On hyvä huomioida esimerkiksi se, että asiakkaat käyttävät usein ostoskoria tuotteiden vertailuun. Kestääkö verkkokauppa sen, kun kävijöitä on yhtä aikaa useita satoja ja useilla on kymmeniä tuotteita ostoskorissa?
Jokainen verkkosivu on uniikki, joten kuormatestaus tulee aina räätälöidä asiakkaan sivuston tarpeiden mukaisesti. Tässä kannattaa ehdottomasti hyödyntää aiempien vuosien liikennemääristä ja toteutuneista luvuista saatua analytiikkaa – jos sellaista on saatavilla.
Verkkokaupan vilkkaimpana päivänä myös kyberrikolliset ovat liikkeellä. Kuormitustestauksen täydentäminen auttaa löytämään heikot kohdat ja pullonkaulat.
3 – Hyödynnä verkkoanalytiikan mahdollistama kultasuoni: data
Data on yrityksen liiketoiminnan polttoainetta – kuin kultasuoni, joka oikein hyödynnettynä pulppuaa arvokasta tietoa matkalle menestykseen.
Tämä pätee aivan erityisesti verkkokauppoihin, koska verkkokaupoista ja verkkosivustoilta on lähes poikkeuksetta saatavissa hyvinkin tarkkaa asiakaspolkuja koskevaa tietoa. Oikein suunniteltuna ja hyödynnettynä analytiikkadata muuttuu tiedoksi, joka antaa vastauksia siihen, mihin suuntaan liiketoimintaa kannattaa kehittää ja millaisia muutoksia verkkokauppaan on syytä tehdä. Ennen kaikkea se antaa arvokasta tietoa asiakkaista ja heidän käyttäytymisestään.
Verkkosivustojen perusmittarit ovat monille tuttuja, mutta verkkokaupoille on niiden lisäksi luotu omia työkaluja ja lisäosia. Syynä tähän on se, että verkkokaupoissa on usein selkeitä, juuri niille ominaisia mittareita ja tavoitteita sekä myyntisuppilo, jonka läpi asiakkaan toivotaan menevän. Räätälöidyt mittarit ja työkalut auttavat asiakaspolun määrittelyssä ja optimoinnissa.
Black Friday on pian ovella, joten analytiikka-asioidenkin olisi hyvä olla siinä kuosissa, että ammattitaitoisen tuen avulla tietoa pystyy hyödyntämään päätöksenteossa. Verkkokauppa-analytiikan hyödyntäminen on pitkäjänteistä työtä. Yhdessä yössä on hankala kerätä laadukasta dataa, saati reagoida siihen. Mutta hyvä puoli analytiikassa on se, että työn voi aloittaa milloin vaan – ja mitä pikemmin sen tekee, sitä tehokkaammin verkkokauppaa ja koko liiketoimintaa pystyy kehittämään tulevaisuudessa.
Näin me autamme asiakkaitamme hyödyntämään dataa omassa liiketoiminnassaan.
4 – Jouheva ostopolku ja aktivoivat elementit
H-hetkenä kaiken pitäisi toimia kuin vettä vaan. Varmista nopea pääsy verkkokauppaan, visuaalisesti ja rakenteeltaan selkeät sivut, helposti löytyvät tarjoukset, hakukoneoptimointi sekä sujuvat ja monipuoliset tilaus- ja maksutoiminnot.
Lyhyesti sanottuna: hoida toiminnallisuus ja saavutettavuus reilaan.
Tarkistathan myös, että kauppasi toimii kitkatta niin mobiililla kuin päätteeltäkin.
Asiakastulvan ollessa vilkkaimmillaan verkkokauppoihin ilmaantuu myös uusia kokeilijoita. Kun tapahtumalle tekee oman landing pagen, sille saa helposti saavutettavaksi halutuimmat tuotteet, UKK-listan ja vähintäänkin linkin asiakaspalveluun – mieluummin toki livechatin, jonka toisessa päässä on botin sijasta aito asiakaspalvelija.
Muista myös lahjavinkkilistat, suosittelijat ja käyttäjäarvostelut ostopäätösten ja lisämyynnin vauhdittamiseksi.
5 – Asiakaspalvelua loppuun saakka
Kiitos ostoksesta vaikkapa lisäetukoodin muodossa vahvistaa asiakasuskollisuutta: yllätä asiakkaasi vaikkapa lisäämällä alekoodi "kiitos tilauksesta" -viestiin.
Asiakaspalvelua ovat myös vaihtotakuu, lähetyksen seurantamahdollisuus ja ripeä toimitus. Kun Black Week on hoidettu, on aika lähettää asiakkaalle sähköinen kiitos ja lyhyt palautekysely. Viimeistään joulukampanjan alkaessa voit ottaa jälleen yhteyttä, kiittää asiakkuudesta ja kertoa joulun ilosanomaa.
6 – Ota ilo irti koko viikosta
Black Friday, Cyber Monday, Black Weekend vai Black Week? Älä jätä tilaisuutta yhden päivän varaan, kun asiakkaat liikkuvat tarmokkaasti tarjousten perässä. Jos ajatus koko viikon hintahulinoista on liikaa, harkitse ainakin koko viikonlopun hyödyntämistä. Se voi hiukan tasoittaa verkkokaupan kuormitusta ja antaa mahdollisuuden myydä vielä enemmän.
7 – Älä jää yksin
Jos tunnet olosi vähänkään epävarmaksi, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä. Olemme olemassa sinua ja verkkokauppasi menestystä varten.
Pidetään yhdessä huolta siitä, että ensi vuonna 25. marraskuuta on asiakkaillesi ja itsellesikin riemun päivä!
Lue lisää:
Tilaa sisältömme
Haluatko sisältömme sähköpostiisi? Meillä on tarjolla muun muassa tietoa palvelunhallinnasta ja asiakaskokemuksen kehittämisestä
Lisää aiheeseen liittyvää

Uratarinat
Q&A: Mitä softa-arkkitehdin työnkuvaan kuuluu?
Mitä sovellusarkkitehti tekee työkseen? Me kysyimme ja softa-arkkitehti Lasse Laasonen vastasi.
Lue lisää
5.7.2022

Uratarinat
Business Process Manager Anna: “Olen oppinut valtavan paljon eri rooleissa”
Vaihtelu virkistää – ja siksi Anna Jaurto on viihtynyt Ambientialla pian 15 vuotta.
Lue lisää
10.10.2022