Magento 1 EOL (End of Life) eli virallinen tuki päättyy kesäkuun loppuun 2020. Tämän jälkeen verkkokauppias ei saa enää Magentolta uusia versioita eikä tietoturvapäivityksiä.

Käytännössä on vain ja ainoastaan ajan kysymys, koska Magentosta tämän jälkeen löytyy tietoturvahaavoittuvuus, jota pahalaiset alkavat käyttämään järjestelmällisesti hyväksi.

Tilanteeseen voi varautua päivittämällä olemassa olevan verkkokauppa-alustan Magenton versioon 2. Versiopäivitys on käytännössä migraatioprojekti, jossa olemassa olevan kaupan ulkoasu, toiminnalisuudet ja tiedot siirretään uuteen verkkokauppaan.

Tuotetietojen siirto

Suunnittele tuotetietojen siirto huolellisesti, koska siinä voit säästää myöhemmässä vaiheessa aikaa. Varmista, että kaikki tuotetyypit, attribuutit sekä valinnat tulee otettua huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Muista huomioida myös attribuuttien arvojen vaikutukset mahdollisiin asennettuihin lisäosiin, jotka jäävät pois uudesta versiosta esimerkiksi, jos vanhassa kaupassa on toteutettu toimitus- tai maksutaparajauksia perustuen tuoteattribuuttien arvoihin.

Sisällön siirto

Magento tarjoaa datan siirtoon Magento 2 Data migration Tools -työkalut.

Hyödyntämällä olemassa olevia työkaluja nopeutat prosessia ja vältyt manuaaliselta kopiointityöltä, mikä säästää aikaa. Työkalut auttavat ainoastaan sisällön kopioimisessa, joten tyylittelytyölle ja uudelleen asemoinnille voi olla tarvetta, jos ulkoasu sitä vaatii.

Asennettujen lisäosien siirto ja yhteensopivuus

Vanhassa verkkokaupassa olevia lisäosia kannattaa tarkastella kriittisesti. Löytyisikö uudesta verkkokauppa-alustasta valmiina ominaisuuksia, jotka ratkoisivat taustalla olleen liiketoiminnallisen vaatimuksen ilman erillisiä lisäosia? Tai löytyykö vanhalle lisäosalle uutta versiota Magenton Marketplacesta? Ennen migraatioita tehtävässä määrittelyssä selvitetään uudet versiot sekä näiden versioiden tarjoamat uudet mahdollisuudet kaupankäynnin tai esimerkiksi prosessien tehostamiseen.

Hakukonenäkyvyyden säilyttäminen alustan vaihdon yhteydessä

Vaihtaessasi verkkokauppa-alustaa, ota huomioon, miten säilytät vanhan sisällön mahdollisimman saman näköisenä hakukoneille. Suuri muutos sisällössä aiheuttaa hakukoneissa uudelleenindeksointia sekä näkyvyyden putoamista tietyille hakutermeille. Suunnitteluvaiheessa kannattaa miettiä, miten sivustolla oleva sisältö pysyy mahdollisimman saman näköisenä esimerkiksi tuotesivuilla tuotenimet, kuvaukset, lisätiedot, arvostelut ja canonical-urlit.

Uudelleenohjauksien suunnittelu ja toteutus

Kun sisältö ja tuotetieto on siirretty pääosin uudelle alustalle täytyy suunnitella URL-osoitteiden uudelleenohjaukset. Uudelleenohjauksilla varmistetaan, että olemassaoleva liikenne ohjataan uusille relevanteille sivuille eikä se pysähdy seinään, koska vanhat sivut poistuvat tai osoitteet muuttuvat. Uudelleenohjattavat osoitteet kannattaa priorisoida laskemalla niille painoarvoindeksi, joka koostuu esimerkiksi liikenteen määrästä, lähteestä, konversiosta, euromääräisestä myynnistä sekä sisääntulevien linkkien määrästä.

Migraatiossa tärkeintä on suunnitella ja vaiheistaa työ, jotta kokonaisuus pysyy hyvin hanskassa ja tarvittavat kohdat tulee otettua riittävällä tasolla huomioon. Hyvällä suunnittelutyöllä vältetään turhia yllätyksiä ja suunnittelematonta ajankulua matkan varrella.

Verkkokauppa ja digitaalinen myynti – asiantuntijan avulla onnistut

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö

Avainsanat:
alusta, magento, migraatio, rekry-ecom, verkkokauppa
ambientia

Blogi