Ambientian Team Leadit Anu Alppiranta ja Esko Sierla osallistuivat Atlassian Team 23 -tapahtumaan, joka järjestettiin huhtikuussa Las Vegasissa. Miten tiimien työskentelyä tukevat työkalut, kuten Jira ja Confluence, kehittyvät juuri nyt? Millaisia oivalluksia reissusta jäi jaettavaksi eteenpäin?
Tekoäly uusien ominaisuuksien moottorina
Inspiroiva live-tapahtuma jakaantui puheenvuoroihin ja kokemusten vaihtoon sekä laajaan messualueeseen, jossa uusia toiminnallisuuksia pääsi tutkimaan lähemmin.
- Jira Service Managementin uudet tekoälytoiminnot jäivät mieleen, Alppiranta sanoo.
- Voit kirjoittaa hakulausekkeita luonnollisella kielellä ja saada nopeasti näkyviin esimerkiksi kaikki seuraavalla viikolla julkaistavat tuotteesi. Haet siis Jirasta tietoa entistä tehokkaammin jo hyvin matalan kynnyksen taidoilla. Tekoäly pystyy avaamaan myös muun muassa Confluence-näkymässä käytettyjä lyhenteitä.
Eräs kiinnostava uutuus on Confluence Databases, joka helpottaa tiedon löytymistä sekin. Työkalun avulla voi tehdä taulukoita ja muuntaa ne viittauskelpoisiksi tietokannoiksi Confluencen sisällä
- Nostaisin esiin myös Confluence Whiteboardsin, Sierla jatkaa.
- Se muistuttaa suositun Miron kevytversiota, mutta on nyt tulossa osaksi Confluencea. Ominaisuus on hyödyllinen missä tahansa tilanteessa, jossa tarvitaan toiminnan visuaalista kuvaamista. Joissakin yrityksissä se voi jopa syrjäyttää Miron tai Muralin.
Lisäosia tietotulvan hallintaan
- Inspiroivinta oli keskustella Atlassianin lisäosatoimittajien kanssa, Sierla kertoo.
- Oli silmiä avaavaa nähdä Jiran Script Runnerin uudistuksia. He hyödyntävät tekoälyä koodin tuottamiseen kiinnostavalla tavalla. Kun aiemmin on tarvittu muutama kymmenen riviä yksinkertaisen asian toteuttamiseen, nyt sama tapahtui muutamalla rivillä.
Alppiranta ja Sierla nimeävät muita kiinnostavia lisäosia:
- Delegated Project Creator auttaa hyödyntämään tehokkaasti yrityksen omia template-pohjia
- Projectrak niputtaa kymmeniä tai jopa satoja työnkulkuja yhteen
- eazyBI helpottaa Jira-raporttien näyttämistä asiakkaalle.
Yhden suuren kokonaisratkaisun sijaan Atlassian on jatkossakin ekosysteemi, jossa tehokkaat täsmätyökalut keskustelevat toistensa kanssa.
- Atlassianin omista lanseerauksista monet tuodaan ensin enterprise-tason ympäristöihin, joita Suomessa on vielä käytössä melko vähän, Alppiranta huomauttaa.
- Alkuvaiheen jälkeen uudet ominaisuudet siirtyvät tyypillisesti laajempaan käyttöön. Silloin myös keskikokoiset ja pienemmät yritykset pääsevät hyötymään niistä.
Lue lisää Ambientian Atlassian-palveluista
Pilvimigraatioissa askeleen edellä
Atlassian kannustaa asiakkaitaan pilveen, ja Server-ratkaisun tuki päättyy pian. Useissa puheenvuoroissa jaettiin kokemuksia pilvimigraatioiden haasteista, Alppiranta kertoo:
- Siirtymien mutkikkuus ei yllättänyt, mutta sen oivalsin, että Ambientialla osaaminen on jo todella pitkällä. Hankalina esitellyt tapaukset eivät kuulostaneet mitenkään mahdottomilta. Olemme kohdanneet aivan vastaavia tilanteita ja saaneet projektien hoitamisesta paljon hyvää asiakaspalautetta.
Lukuisat suomalaisyritykset ovat pilvisiirtymän edessä. Toisaalta migraatiota helpottavat työkalut kehittyvät niin nopeasti, että vain hetken päästä projekti saattaa onnistua kevyemmin kuin tänään.
Sierlan ja Alppirannan tiimi valitsee asiakkaalle sopivan strategian aina tilanteen mukaan. Toisinaan on järkevintä vaihtaa ylimenokauden ajaksi Data Center -ratkaisuun ja odottaa, että migraatiotyökalu kypsyy.
- Tilanteen kartoitusta varten tarjoamme matalan kynnyksen premigraatioanalyysia. Hyvin tehdyt pohjatyöt varmistavat projektin onnistumisen. Pilvimigraatioissa 80 % työpanoksesta kannattaa laittaa suunnitteluun, testaamiseen ja asiantuntijoiden sitouttamiseen. Itse migraation osuus on sen jälkeen lopulta varsin pieni, Sierla valottaa.
“Impossible alone. Possible together”
Korkean tason Atlassian-osaajien joukko ei Suomessa ole suuri. Konsultointipalvelua tarjoavia yrityksiä on vain muutama. Ambientian Atlassian-tiimi on kooltaan ketterä, ja vaikka töitä riittää, on arvokasta löytää aikaa myös keskusteluille ja uuden oppimiselle. Sierla kuvailee matkan antia:
- Matka toi uutta virtaa omaan ajatustyöhön. Voimme tuoda uusia työkaluja ja ominaisuuksia asiakkaiden käyttöön, ja toisaalta tehostaa omaa toimintaamme, jolloin asiakkaat puolestaan säästävät selvää rahaa.
Atlassian Teamin punainen lanka palautui sen sloganiin, joka muistutti, että mahdottomasta tulee mahdollista yhdessä. Teknologialla ei ole merkitystä, ellei jokainen ymmärrä sen käyttötarkoitusta: tiimien työn tukemista.
- Mitä Atlassianin työkalut itse asiassa ovat, ja mitä niillä voi tehdä? Tämän sisäistäminen organisaatiossa on tärkeintä. On tunnettava eri tiimien toimintatavat ja rakennettava sopivat puitteet työn tukemiseen. Murroskohdat, kuten pilvisiirtymä, ovat hyviä hetkiä pysähtyä pohtimaan kokonaisuutta, Sierla kannustaa.
Haluatko jutella asiantuntijamme kanssa Atlassian-ratkaisuista? Laita viestiä, niin palaamme asiaan.
Tilaa uutiskirje
Lisää aiheeseen liittyvää

Blogi
Iso keittiöremontti intranetille, kiitos
Sosiaalinen intranet on vahvasti voimissaan edelleen, mutta se ei sellaisenaan pysty tarjoamaan ratkaisua uusiin työn hajanaisuuden haasteisiin. Työntekijäkokemuksen parantamiseen ja työn organisointiin kaivataan edelleen uusia keinoja.
Lue lisää
21.1.2019

Blogi
Sivustouudistuksella lisää liidejä ja myyntieuroja
Yrityksen verkkosivusto on myynnin työkalu. Palastele sivustouudistus hallittaviin osiin, jotta saavutat liiketoiminnan tavoitteet.
Lue lisää
9.9.2022